SVITHIOD

En förlisning som aldrig borde inträffat var kollisionen i Stockholms skärgård mellan S/S Mimosa och S/S Svithiod.
Klart väder och bra sikt men trots det fick två man sätta livet till.

SVITHIOD som hjulångare före ombyggnaden
Fakta
TypÅngare
Material
Tonnage391 nrt
Mått58,0×7,5×3,6 meter
Maskin
Fart
Byggd1873 vid J&W Dudgeons varv i London
1890 byggdes Svithiod om till propellerdrift och förlängdes
BeställareSveabolaget
Sjösatt
Levererad
Regnr
Signal
Klassad
Assurans
Hemma
Ägare
BefälhavareK. Hallberg 
Besättning2 personer omkom
På resaStockholm – Lübeck
Förlist1914-10-20
PlatsGaltholmens fyr och Svartviksholmen
(Vrakdelar bärgades och sänktes vid Ängsholmen norr om Vindö)
OrsakKollision med s/s MIMOSA
LastStyckegods och ett 10-tal passagerare
POS
Djup
Sjk
Exnamn

HISTORIK
S/S Svithiod byggdes 1873 vid J&W Dudgeons varv i London. Hon byggdes som en hjulångare med en maskin på 680 IHK. Hon mätte 58,0×7,5×3,6 meter och hennes tonnage var 391 nettoreg.ton. Beställare var Sveabolaget och hon hade även ett systerfartyg ned namnet Gauthiod.

1890 byggdes Svithiod om till propellerdrift och förlängdes. Vid samma veva förbyggdes hon och blev ett av Östersjöns största och enligt många vackraste fartyg. Hon blev insatt på rutten Stockholm-Kalmar-Lübeck. Men de sista åren var det rutten Stockholm-Gävle-Raumo som var vanligast. På grund av tyskarnas härjningar i Ålands hav under kriget blev hon åter insatt på Lübeck.

Man inväntade minlots
Tisdagkvällen den 20 oktober 1914 var Svithiod med kapten K. Hallberg på väg från Stockholm till Lübeck. Lasten bestod av styckegods och på resan medföljde även ett 10-tal passagerare, däribland ett par tyskar. Man gick ut till Sandhamn där man liksom andra fartyg vid Galtholmens fyr och Svartviksholmen fick invänta minlots.

Helsingborgsångaren S/S Mimosa var på ingående till Stockholm. Hon tillhörde rederiet Vala (Otto Hillerström) och kom närmast från Immingham med kolast. Befälet ombord hade en lots från Landsort och kapten W. Greek. Det var klart väder och man gick endast med sakta fart framåt.

Full fart framåt
Ombord på Mimosa observerade man Svithiods lanternor men man var så nära att fara för kollision var överhängande. En liten holme låg i vägen för undanmanöver så full back beordrades. Farten man hade och den tunga lasten gjorde att denna manöver inte hjälpte.

Mimosa rände klockan 22,30 sin stäv in i Svithiods babordsida strax akter om midskepps som blev helt uppsliten. Kapten Greek på Mimosa gav genast order om full fart framåt för att om möjligt med sin stäv täppa till hålet tills man räddat alla ombordvarande.

Svithiod gick till botten
Ingen panik förekom utan man gick helt sonika över till Mimosas däck. Dessvärre befann sig två personer nere i hytterna vid kollisionen. Det var kokerskan ombord Linnéa Rossander samt en blott 10 årig passagerare vid namn Valfrid Olssonhemmahörande på Öland. Båda följd med Svithoid ner i djupet.

Efter ett tag slog Svithiod runt och lade sig på sidan och 5-6 minuter senare gick hon till botten på 35 meters djup. Neptumbolaget kontaktades för om möjligt bärga henne. Bärgningsångaren Helios med kapten Rundqvist som befälhavare anlände från Sandhamn redan på morgonen dagen efter förlisningen.

Svithiod idag 
Året efter delades skrovet i två delar och bärgades av Neptumbolaget. Man bogserade in delarna till sydvästra udden på Ängsholmen, norr om Vindö för att sänkas där. Vrakrester ligger fortfarande spridda runt den sten som vid lågvatten är synlig över vattenytan och är försedd med en järnten. Delarna från ångaren ligger från endast några meter under vattenytan ner till cirka 25 meters djup.

Det finns inga hela sektioner kvar på dumpningsplatsen, vilket närmast ger association till ett tippat lass med rivningsvirke. Det är först när man noggrannare undersöker fartygsresterna som man kan ana vackert utformade paneler, enstaka lamphållare i form av delfiner och andra inredningsdetaljer. Sytsterfartyget Gauthiod fick även hon beskåda havsbotten. Hon ligger nordost om Landsort sedan den svenska flottan andvände henne som målfartyg. Den 9 augusti 1932 gick hon till botten vid Danziger Gatt.

Skrivet av Göran Nilsson

Powered by BetterDocs

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.