SVERRE

Fakta
TypBark (byggd som ångskonert)
MaterialComposit (Trä på Järnspant)
Tonnage402,94 brt, 349,25 nrt
Mått47,83 x 8,14 x 3,97 meter (byggd: 151,9 x 26,7 x 13,3 fot)
Maskin45 HK (bortplockad 1874-75)
Fart
Byggd1872 av Hans Henrik Kjäldström, Nystad, (FIN) / 1920 Kalmar
Beställare p.r. Fredrik Wahlberg 3/8, (Erik Sevón 3/8 och Fabian Lindroth 2/8)
Sjösatt
Levererad
Regnr6356
SignalKCRN
Klassad
Assurans
HemmaRaumo
ÄgareKommersrådet Jalmari Penttilä, Raumo, (köpt 1937 för 100.000Mk)
Befälhavare
BesättningIngen omkom
På resaOdense – Gävle
Förlist1941-11-07
PlatsVid fyren Lågskär i Ålands södra skärgård
OrsakGrundstötning
LastJärnskrot
POS
Djup
Sjk
ExnamnSIGURD, (1912-1922) — AALTO, ( 1872-1920)

HISTORIA
Sverre är ett av de fartyg som byggts två gånger. 1872 var första gången och då av Hans Henrik Kjäldström i finska Nystad som byggde henne som en ångskonert, med en 45 hk ångmaskin som dock revs ut ganska tidigt (1874-75). Hennes mått vid byggande var 151.9 x 26.7 x 13.3 fot och tonnaget uppgick till 403 brt, 349 nrt.

Det var ett partrederi i Nystad som beställt henne och detta rederi bestod av 3 man varav Fredrik Wahlberg med sina 3/8-delar utsågs till huvudredare, Även Erik Sevón hade samma ägandedel (3/8) och slutligen handlaren Fabian Lindroth som dock ägde blott 2/8-delar.

REDARE    
1872 – 1891p.r. Fredrik WahlbergNystadAALTO
1891 – 1917F. Söderlund / J. TorkellRaumoAALTO
1917 – 1917p.r. Walter Tilgmann AALTO
1917 – 1918N. A. JohanssonMalmöAALTO
1918 – 1922p.r. Sigurd Harald SternerYstadAALTO / SIGURD1920-06-08
1922 – 1923Rederi Ab Tuna,
(Oscar Modén)
YstadSVERRE 
1923 – 1927p.r. Oscar ModénSimrishamnSVERRE
1927 – 1935Arthur LundqvistMariehamnSVERRE29.000 kr
1935 – 1937Anselm SundmanRaumoSVERRE 
1937 – 1941Jalmari PenttiläRaumoSVERRE 

FÖRLISNINGEN
I början av november 1941 var Sverre på resa från danska Odense till Gävle med järnskrot i lasten. Kommen till Ålands hav var vädret inte det bästa med dålig sikt och hård vind. Man försökte gå in bakom Lågskärs fyr för att söka lä. En sådan manöver i dessa vatten kräver sim man och det tog inte lång tid innan man satt fast på e av alla dessa grynnor i området.

Masten bröts av och fartyget fick slagsida och redan nu var det dödsdömt, och manskapet satte ut livbåtarna. Man hade redan blossat efter assistans från lotsarna som var på väg ut, kanske mest för att bistå vid evakueringen. Lika plötsligt som man fastnat på grynnan gick man nu loss från densamma och skrovet börja driva med den hårda vinden. Dock var skrovet redan så illa skadat och den tunga lasten gjorde att Sverre bröts itu midskepps och sjönk på lite drygt 70 meters djup och där ligger hon än idag.

Skrivet av Göran Nilsson

Powered by BetterDocs

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.