fbpx

JULIA

Utanför Kullen torde ligga en gammal tysk ångare vid namn Julia som kolliderade och sjönk under bogsering den 31 mars 1895.

Fakta
TypLastångare
Material Järn
Tonnage1 040 brt    725 nrt
Mått68,25 x 9,80 x 4,51 meter
Maskin Compoundmaskin (711×1346/762) om 593 Psi (G. Clark, Sunderland)
Fart 5,27 knop
Byggd 1880 S. P. Austin & Son, Sunderland
BeställareA. C. de Freitas & Co., Hamburg
Sjösatt
Levererad16 juli 1880
Regnr
SignalRFWK
KlassadEngelska Lloyds
Assurans
HemmaFlensburg
ÄgareHeinrich Schuldt
Befälhavare H. J. Petersen
Besättning17 man
På resaLibau – London
Förlist1895-03-31
PlatsUtanför Kullen, Västkusten
OrsakKollision med ss M.G. MELCHIOR
LastHavre och Styckegods
POS
Djup
Sjk
Exnamn

FÖRLISNINGEN
Vid sjöförhören som gav i Köpenhamn den 8 april samt den 16 april 1895 framkom följande berättat av ångaren M.G. MELCHIOR:……..
Efter att ha passerat Kullen vid 8-tiden på morgonen styrdes S ¼ O efter sundet med allt sämre sikt vilket gjorde att en kvart senare minskades farten. Klockan 9 hördes signaler från 2 fartyg vilka man besvarade samt gjorde stopp i maskin. Den första ångaren passerade efter cirka 2 minuter och i samma stund hördes signaler om babord från den andra, vilken senare skulle visa sig vara JULIA , men bara ett ögonblick senare hördes signalen föröver och maskin sattes full back. 

M.G. MELCHIOR hade vid tillfälligt knappt någon fart fram alla så rodret lades babord med efter ca 1½ minut kolliderade M.G. MELCHIOR med sin stäv rakt in i styrbords låring på JULIA och orsaka ett 3 fot stort hål vid vattenlinjen om styrbord vid akterluckan. Från M.G. MELCHIOR erbjöd man hjälp vilken dock avvisades från kapten Petersen som dock önskade att ångaren skulle hålla sig i närheten. Efter ett tag trängde vatten in i maskinrummet på JULIA så togs hon på släp av M.G. MELCHIOR . Nu tilltog dimman så man ankrade upp och under 2 timmar låg man där och passade på att föra över besättningen från JULIA . Därefter fortsattes bogseringen man klockan 13,30 sjönk JULIA utanför Kullen. Besättningen landsattes senare i Helsingör.

Skrivet av Göran Nilsson

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.