KALFSUND

En skuta som ibland omskrivs felaktigt som svensk är Kalfsund som förliste 5 december 1923 i Nordmaling. Strax innan hon sjönk så blev hon nämligen såld till Tyskland.

Fakta
TypMotorskonare
MaterialEk / Furu
Tonnage312 brt    157nrt    450 dwt
Mått36,55 x 8,20 x 3,81 meter    
Djup i rum: 3,63 m
Maskin4-cyl 4 takts (334/360) om 225 IHK, Bergsunds MV AB
Fart
Byggd1919 AB Strömstads MV, Strömstad
BeställareS.P. Pettersson, Uddevalla
Sjösatt
Levererad
Regnr?                  (SWE: 6190)
SignalRCLV        (SWE: KCFP)
KlassadBureau Veritas
Assurans Försäkrings AB Atlantic, Göteborg
HemmaHamburg
Ägare Aug. Bolten Wm. Miller’s Nachfl. Hamburg (köpte 9/6-1922)
Befälhavare
BesättningTogs omhand av Järnäs lotsarna
På resaLimhamn – Holmsund
Förlist1923-12-05
PlatsSkäret S:a Brotthällan, Nordmalingsfjärden
OrsakDrev tvärs över viken och sjönk
Last455 ton Cement, Krita och Tomsäckar
POS
Djup
Sjk
ExnamnSAMROS (1919-1922)

HISTORIK
KALFSUND byggdes 1919 i Strömstad för S.P. Petterson som SAMROS och kom tidigt till Rederi AB Samros med tidigare nämnde Pettersson som huvudredare. 1922 såldes hon från Uddevalla till Göteborg och AB Mercari (G. Hagard) men med bibehållet namn. Skutan blev dock inte kvar där särskilt länge utan redan samma år gick hon till tysk ägo då Aug. Bolten Wm. Miller´s Nachfl. i Hamburg köpte henne och gav henne sitt slutgiltliga namn KALFSUND.

FÖRLISNINGEN
KALFSUND var i december 1923 på resa mellan Linhamn och Skelleftehamn med cement, krita och tomsäckar i rummet. Den 5 december strandade man vid S:a Brotthällan i Nordmalingsfjärden. KALFSUND gick loss och drev tvärs över viken och sjönk.

Skrivet av Göran Nilsson

Powered by BetterDocs

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.