
Fakta | |
Typ | Motorlastfartyg (Coaster) |
Material | Stål |
Tonnage | 487 brt, 285 nrt, 726 dwt |
Mått | 52,28 x 8,95 x 3,90 meter Djup i rum: 3 506 meter |
Maskin | 6-cyl. Klockner-Humboldt-Deutz om 224 KW (300bhp) |
Fart | 9,5 knop |
Byggd | 1958 J.J. Sietas Schiffswarf, Hamburg (Byggnr 438) |
Beställare | p.r. Christel Hinr. Bruckhorst, Hamburg |
Sjösatt | 1958-08-23 |
Levererad | 1958-09-24 |
Regnr | (IMO) 5315503 |
Signal | OIAS |
Klassad | Germanischer Lloyd |
Assurans | |
Hemma | Kimito, Finland |
Ägare | Kimito Sh Oy Ab |
Befälhavare | |
Besättning | 2 man + 2 barn, alla räddades av Wellamo |
På resa | Åland – Nådendahl |
Förlist | 1987-10-31 |
Plats | Skiftet, Ost om fyren Gustaf Dahlén |
Orsak | Slagsida vid 20-tiden , gick till botten |
Last | Sockerbetor |
POS | |
Djup | 30 m |
Sjk | |
Exnamn | SCHULAU (1958-1972) |
HISTORIK
Fortuna byggdes som ms Schulau 1958 för ett partrederi i Hamburg med Christel Hinr. Bruckhorst som Korr. redare. Det kom att dröja ända till 1972 innan hon kom till Finland, då B. Karlström i Mariehamn köpte henne.
Sitt namn (Fortuna) fick hon samma år sedan RA ”Fiona” (Bror Husell) i Brändö köpte henne. 1974 fick hon åter Mariehamn som hemmahamn och 1979 var det E. Nordlund i Brändö som tog över. 1982 var det så B. Husells Rederi i Mariehamn men redan samma år OY Pori Shipping AB som ägde henne. 1983 gick hon vidare till OY Nord Shipping AB i Rauma innan så slutgiltligen Kimito Shipping Oy Ab tog över 1987.
FÖRLISNINGEN
På sin resa från Mariehamn fick på vid 20-tiden kvällen den 30 oktober stark slagsida och kantrade. Ombord fanns 2 man samt 2 barn vilka tog sin tillflykt till kölen där man satt och hoppades på räddning.
Efter fyra timmar kom så bilfärjan Wellamo som plockade ombord de nödställda. 2 timmar senare gick Fortuna till botten på cirka 30 meters djup med 80 graders slagsida åt styrbord och är idag ett dykmål.
Skrivet av Göran Nilsson
Du måste logga in för att kommentera.