fbpx

VANJA

Trålfiske med en parbåt är inte bara effektivt. Det kan vara en säkerhet också. Vanja var ute och trålade tillsammans med en annan trålare vilket var tur för besättningen.
Man försökte bogsera henne i hamn, men vid fyren Gustav Dalén gav
Vanja upp och gick till botten.

Fakta
TypFisketrålare
Material
Tonnage
Mått
Maskin
Fart
Byggd
Beställare
Sjösatt
Levererad
Regnr
Signal
Klassad
Assurans
HemmaJuniskär utanför Sundsvall
ÄgareSune Sjöström
Befälhavare
Besättning3 man
På resaFiske
Förlist1968-02-02
Plats
OrsakLäckage
Last
POS
Djup
Sjk
Exnamn

Historik

Fisketrålaren Vanja var hemmahörande i Juniskär utanför Sundsvall och ägdes av Sune Sjöström. I månadsskiftet januari-februari 1968 var hon ute och fiskade i farvattnen utanför Oxelösund. Med sig hade man tålaren Clyfton, även hon från Sundsvall. Vädret var väl inte det bästa för fiske med ca: 15 sek/m SO-lig vind, men inte heller särskild svår. 

Utan föraning börjar Vanja vid 14.30-tiden torsdagen 1 feb. ta in vatten i maskinrummet. Clyfton som inte var långt borta kom genast till undsättning och lyckades få över en bogsertross. Man befann sig då norr om Kopparstenarna och ombord fanns tre man. Man tog det säkra före det ösäkra och försökte få över besättningen till Clyfton.

Föll i vattnet

Eftersom Clyton för tillfället hade fel på sin radio var man tvungen att anropa efter hjälp från Vanja, vilket också gjordes. Därefter hoppade man över till räddningen ombord på den andra trålaren. Men när fiskaren Nils-Erik Wermelin skulle hoppa gick det sämre. Han hamnade i det iskalla vattnet och man kastade genast ut en frälsarkrans till honom.

Nils-Erik blev snabbt nerkyld och var medvetslös när man lyckades hala ombord honom på Clyton, men repade sig snabbt och ingen av de tre i besättningen blev skadad. Under tiden hade helikoptern letat efter Vanja utan att hitta henne och Vanja blev uppmanad att skicka upp nödsignaler, vilket man gjorde.

Försökte ta sig till land

När räddningen i form av helikoptern lyckats lokalisera Vanja var man på väg mot Hävringe och man kom överens att försöka ta sig iland med hjälp av bogserande Clyton. Tidigt på morgonen den 2 feb. 1968 kom två stora vågor som slog in akterifrån och fyllde Vanja med vatten och man kunde bara kapa trossen och låta henne gå till botten.

Detta skedde klockan 8 på fredagsmorgonen och man befann sig då i närheten av fyren Gustav Dalén och djupet på platsen var ungfär 80 meter enligt besättningen.

Utdrag ur räddningshelikopterns uppdragsrapport

68-02-01 Fo, Sö, Fl, And, P. Green. H 96 Räddningsuppdrag 1/2 1968 gällande fisketrålaren “VANJA” av Sundsvall sprungit läck till havs enligt uppgift strax norr Kopparstenarna. Hkp-4 H 96 med 15 min beredskap på F 11. Larm från Cefyl 1645. Till sjöss mulet väder med molnbas på 350 m och relativt god sikt i mörkret. Vind 230 grader med byar upp till 15 m/sek.

Anlände till uppgiven position, 55 distansminuter ost Hävringe fyrplats kl 1725. Två större lastångare anlände dit efter hand och hjälpte till med strålkastarsökning. Enligt radiorapporter hade den nödställda besättningen gått i livbåt och trålaren förmodligen sjunkit. Sökning utan resultat, varför ny position begärdes.

Så småningom erhölls från Tingstäde radio en plats 4,5 distansminuter W Kopparstenarna och samtidigt meddelades att trålaren ej sjunkit, utan var i sällskap med en annan trålare under gång på kurs 295 grader. På uppgiven position fann vi ej trålarna, varför områdesspaning påbörjades. Då två timmar gått efter start meddelades per radio att nödställda “VANJA” skulle uppsända nödraketer för lokalisering.

Vi flög mot raketljusen ock kom fram till haveristen och hjälptrålaren. Deras position var då 35 distansminuter i bäring 100 grader från Hävringe fyrplats. Från spaningsledningen meddelades oss per radio att den nödställda båten avsåg att fortsätta sin färd mot fastlandet, varför vi beordrades att återgå till F 11 utan att ingripa. På morgonen nästa dag sjönk ”VANJA” kl 0800, besättningen räddad av fiskebåt. Flygtid 3 tim.

Skrivet av Göran Nilsson

Dela:

Mer inlägg

Skicka ett meddelande

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.