När man tänker på benämning “Lustfartyg” är en bogserare inte det första man ser framför sig. Men Ran som idag ligger vid Ekerö i östra Mälaren hade tjänstgjort som bogerare hela livet och på ålderns höst blivit lustfartyg.

Fakta | |
Typ | Lustfartyg f.d. Bogserbåt |
Material | Järn |
Tonnage | 26,45 brt 7,06 nrt |
Mått | 16,60 x 3,88 x 2,20 meter Djup i rum: 2,27 m |
Maskin | 90 IHK (70 EHK) |
Fart | |
Byggd | 1889 J. & C.G. Bolinders Mek. Verkstad AB, Stockholm |
Beställare | Erik Olssons Trävaru AB, Stockholm |
Sjösatt | |
Levererad | |
Regnr | 6622 |
Signal | |
Klassad | |
Assurans | |
Hemma | Stockholm |
Ägare | Klas Hjalmar Ivar Ekehorn, Bromma |
Befälhavare | Klas Hjalmar Ivar Ekehorn, Bromma |
Besättning | Ingen omkom |
På resa | |
Förlist | 1965-02-05 |
Plats | Hovgårdsfjärden, Stockholm (Ekerö-Björkfjärden) |
Orsak | Sjönk (sänktes avsiktligt) |
Last | Ingen last |
POS | Ung. pos N 59º 19´34 X E 17º 36´71 |
Djup | 21 |
Sjk | 111 d Mälaren |
Exnamn | |
HISTORIK
Så mycket historia och glamorösa seglatser finns inte att förtälja om RAN. Hon fick slita hårt under sina 73 år i tjänst och man kan undra hur mycket tonnage hon släpat fram genom åren. 1962 gick hon i pension med ålders rätt och såldes för 2 500 kr till Ekehorn i Bromma.
REDARE | |||
1889 – 1915 | Erik Olssons Trävaru AB | Stockholm | |
1915 – 1918 | Upsala Transport & Bogserings AB | Stockholm | |
1918 – 1925 | Stockholms Transport & Bogserings AB | Stockholm | UTB uppgick i STB |
1925 – 1925 | Stockholms Enskilda Bank | Stockholm | T & B konkursade |
1925 – 1926 | Stockholms Nya T & B AB | Stockholm | |
1926 – 1962 | Stockholms Transport & Bogserings AB | Stockholm | |
1962 – 1965 | Klas Hjalmar Ivar Ekehorn | Bromma | köpte 1962 för 2 500 kr |
FÖRLISNINGEN
RAN ska enligt flertalet källor ha sänkts avsiktligt och vid den tiden var det ofta ett sett att bli av med fartygen i stället för att hugga upp dom. Idag står RAN fin och grann på 21 meters djup med skorstenen pekande upp mot ytan.

Skrivet av Göran Nilsson
Du måste logga in för att kommentera.