KORONOWO

Ett fartyg det dyks på idag och ska enligt utsago vara ganska häftigt är den polska Koronowo som ju i stort sett var nybyggd när det sjönk våren 1979. Vraket ligger idag utanför Bornholm på dykbart djup vilket gör det än mer intressant.

Fakta
TypMotorlastfartyg    (bulk & timmer) B431/722
MaterialStål
Tonnage1 593 brt    1 069 nrt     2 959 dwt
Mått84,3 x 13,6 x 5,7 meter
Maskin2500 hk
Fart13,5 knop
Byggd1978 Stocznia Gdańska im. Lenina, Gdańsk
BeställarePZM, (Polish Zegluga Morska)
Sjösatt
Levererad
Regnr
Signal
Klassad
Assurans
HemmaSzczecin, Polen
ÄgarePZM, (Polish Zegluga Morska)
Befälhavare
Besättning17 man, räddad av helikopter (4) och fartyg (13)
På resaPolen – ?
Förlist1979-03-17
PlatsUtanför Bornholm
OrsakSjönk efter lastförskjutning och nedisning
LastTrävaror
POS
Djup
Sjk
Exnamn

HISTORIK
Så mycket historik om detta polska fartyg finns inte, hon byggdes 1978 i Gdańsk och förliste våren året därefter. Det man kan säga är att hon byggdes som ett fartyg i en serie om 4 och bland hennes systerfartyg kan nämnas Jaroslaw, Lipsk nad Biebrza samt Niewiadow. 

REDARE   
1978 – 1979 PZM, (Polish Zegluga Morska)Szczecin, PolenKORONOWO

FÖRLISNINGEN
KORONOWO gick från Polen i väldig hård nordostlig vind med 17 mans besättning. Utanför Bornholm fick man förskjutning i lasten och kraftig slagsida så man inte ens kunde sjösätta livbåtarna. Larmet gick och både fartyg i området och en svensk helikopter deltog i räddningsarbetet. Larm inkom klockan 08,50 och att KORONOWO var sjunkande cirka 10 km väst om Hammer Udde vid Bornholm och efter 30 min var helikoptern i luften och framme 09,45 kunde man konstatera att räddningskryssaren SIGURD GOLJE redan plockat upp 13 man.

Kvar ombord var nu 4 man varav en skadad (kapten) och man försökte fira ner en styrlina men misslyckades. Runt omkring haveristen fanns nu en 7-8 fartyg och nya försök att sänka ner en lina vidtogs, men inte förrän det 4 försöket lyckades man i den hårda vinden (70 km/h). Två man hissades upp och linan försvann så ny fick firas ner och då firade man upp ytterligare en man och kvar var nu bara den skadade kapten som efter mycket övertalning till sist gick med på att räddas. Han klagade på smärta i bröstkorgen och man befarade brutna revben, så man flög besättningen till Lund och säker mark under fötterna fick man klockan 10,50.

Fartyget fick än mer slagsida och i den hårda vinden och iskalla vattnet översköljdes hon och nedisades vilket fick förloppet att gå än fortare och till slut sjönk KORONOWA och lade sig på cirka 47 meters djup till glädje för oss dykare.

Skrivet av Göran Nilsson

Powered by BetterDocs

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.