fbpx

GRETHE

Falsterbo Rev har skördat många offer inom sjöfarten och Grethe är bara ett av dessa som förliste i området lyckligtvis utan mansspillan. Trots sitt danska namn och hemmahamn i Köpenhamn kan man väl ändå räkna henne som “nästan” svensk.

Fakta
TypMotorfartyg
MaterialEk/Furu
Tonnage112,57 brt, 84,99 nrt        
Under däck: 100,33
Mått26,53 x 6,55 x 2,5 meter      
Djup i rum: 2,38 m
Maskin60 IHK
Fart
Byggd1915 Östra Eneby
Beställare
Sjösatt
Levererad
Regnr ?             (ex: 5755)
Signal?             (ex: JVLR)
Klassad
Assurans
HemmaKöpenhamn
Ägare
Befälhavare
Besättning5 man, gick i jollen och rodde iland i Trelleborg
På resaStettin – Köpenhamn
Förlist1931-12-08
Plats3 nm. O t N från Falsterbo rev
Orsak Läckage och sjönk
Last 180 ton Briketter
POS
Djup
Sjk
ExnamnOLLE – SKOGHALL II

HISTORIK
GRETHE byggdes 1915 i Östra Eneby och var faktiskt svenskt i stort sett hela sitt liv. Tidigare hade namn som SKOGHALL II och OLLE prytt hennes namnbräda. Hon kom dock att säljas till Danmark och Köpenhamn 1931 alltså samma år som hon förliste. 

FÖRLISNINGEN
GRETHE var i december 1931 på resa från Stettin med 180 ton briketter i rummet norrut mot sin destination Köpenhamn. Enligt sjöförhöret som hölls i Köpenhamn den 14 december så passerade man Arkona 06,30 på cirka 2 sjömils avstånd och kursen sattes NV t. V. Vid 12-tiden började det friska ifrån sydväst och i kulingen arbetade fartyget hårt. Klockan 15 upptäckte man att vattnet i maskinrummet steg och länspumpen liksom handpumpen sattes genast i arbete.

Vid 16-tiden gjorde GRETHE ett par svåra överhalningar och strax därefter stannade länspumpen. Nu siktades Falsterbo revs fyrskepp i VNV men vattnet steg oroväckande snabbt sedan pumpen stannat och trängde in i backslaget. Kursen sattes nu mot Trelleborg men det stod inte på innan GRETHE fick svår styrbords slagsida och efter ett tag stannade maskin på grund av vattnet. Då var det dags att avge nödsignal och klockan 17 gick besättningen som uppgick till 5 man i jollen. 20 minuter därefter gick GRETHE till botten cirka 3 sjömil O t. N om Falsterbo revs fyrskepp. Besättningen lyckade välbehållna komma in till Trelleborg 21,30 samma kväll.

Skrivet av Göran Nilsson

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.