fbpx

GÄRD

Fakta
TypMotorskonert
MaterialEk / Furu
Tonnage340,99 brt, 248,70 nrt, 480 dwt
Mått38,50 x 8.,75 x 4,60 meter        
Djup i rum: 3,89 m
Maskin 2-cyl om160 hk (Skandiaverken AB Lysekil mont. 28/10-1933)
Fart
Byggd1921 av Carl Anders Ederström i Djursvik (som 3-mastad skonertskepp)
Beställarep.r. Carl Anders Ederström, Gökalund Söderåkra
Sjösatt
Levererad
Regnr6649
Signal SKJW / KDHM
KlassadBureau Veritas
AssuransSjöförsäkrings AB Gauthiod
HemmaBleket
Ägarep.r. Karl Gustav Rune Olsson
BefälhavareJ. G. Hermansson
BesättningIngen omkom
På resaLübeck – Merikarvia
Förlist1960-08-31
PlatsÖregrundsgrepen. (Mellan Engelska grundet och Norrboda fiskehamn. SO om Gräsbådan 300 m)
Orsak Grundstötning, brand i maskin. (Gled utbränd av grundet och sjönk)
LastIngen last
POS60° 28.616′ N 18° 22.300′ E
Djup
Sjk
Exnamn

HISTORIK
GÄRD byggdes 1921 i Djursvik som ett skonertskepp för ett partrederi med Carl Anders Ederström, Gökalund som huvudredare och hemmahamn var Bergkvara. Johan August Mårtensson tog över som huvudredare den 25 februari 1932 men även då var det Bergkvara som prydde hennes akter. GÄRD var för övrigt Bergkvaras sista råsegelriggade fartyg. 

Riggades ner till skonert samt försedd med en 160 hk motor 28 oktober 1933 innan hon 1943 såldes till Kalmar och Rederi A.B. Kalmar Nyckel med Jim Höglund som huvudredare och S. Kindström var hennes befälhavare under hela Kalmarepoken. Kom slutligen till Bleket och var hemma där vid förlisningen.

REDARE    
1921 – 1932 p.r. Carl Anders Ederström BergkvaraGÄRD  
1932 – 1943 p.r. Johan August Mårtensson BergkvaraGÄRD 25/2-32
1943 – 1957 Rederi A.B. Kalmar NyckelKalmarGÄRD 1/3-43
1957 – 1960 p.r. Karl Gustav Rune OlssonBleketGÄRD  

FÖRLISNINGEN
Augusti månad 1961 var GÄRD på resa från tyska Lübeck norrut i Östersjön mot finska Merikarvia. Antingen har man varit in till Öregrund eller bara ankrat upp för natten i Grepen men hur som helst gick man på grund innanför Engelska Grundet och fick dessutom brand i maskin. Efter ett tag gled GÄRD utbränd av grundet och sjönk. Vraket finns idag utmärkt på sjökortet

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.