fbpx

DALAND

S/S Daland

Att angöra den norrländska kusten kräver sin man. Har man varit vaken i två dygn finns stor risk att man gör en felbedömning och olyckan är framme. Troligen är detta vad som hände S/S Daland. Att invänta lots och i samma veva låta fartyget driva upp på grund kan bara förklaras av felbedömning.

S/S Daland

HISTORIK
DALAND byggdes 1918 för rederi ab Svenska Lloyds räkning. Hon hette då CATALONIA , men vid övergången till Broströmsrederiet ändrades namnet till DALAND . Hon var en hyfsad stor ångaren med sina 82.25 meter och var en flitig besökare längs NorrlandshamnarnaHennes sista resa börjar i Medelhavet där hon tog in 1.350 ton svavelkis i grekiska Strattoni. Via Köpenhamn gick resan in i Östersjön och destinationen var Iggesund strax söder om Hudiksvall.

FÖRLISNINGEN
Resan hade varit besvärlig de sista dygnen med kraftig tjocka och någon sömn hade det inte varit tal om för kapten. Vid 1-tiden natten mot söndag den 8 november 1931 hade man kommit upp till Agö fyr där fyrmästare L.E. Lindell hade vakten, och signalerade efter lots.Vid lotsstationen gjorde ett par man sig klar för ro ut till lotskuttern som låg förtöjd vid en boj. DALAND som vid det här laget sakta närmade sig Agön, kom oroväckande nära. Strax utanför Agön finns Skvalpen, ett ökänt grund som tidigare orsakat flertalet förlisningar.

Full back, men försent.
Lotsarna hörde ett par dova smällar då botten började ta i. Även ombord på DALAND märkte man detta och full back beordrades. Det var dock för sent. Nu visades det sig att strandningen inte var så svår utan hon blev endast läck i förpiken. Man räknade med att kunna fortsätta resan bara man fick hjälp av grundet.Två av Iggesundsbolagets bogserbåtar tillkallades, likaså en från Strömsbruk. I väntan på dessa gjorde lotsen fast henne med ett varpankare i aktern. Allt såg så långt bra ut och man inväntade bogserarna som skulle ha några timmar att göra innan man kom fram.

Hela havet tryckte på
Nu gick det inte bättre än att ankartrossen gick av och DALAND börja hugga mot grundet. Hon låg på sydsidan av grundet bara några meter från den plats s/s FERM förliste ett par år tidigare. Hela Bottenhavet tryckte på och hon pressades längre in bland grunden.Under natten anlände bogserbåtarna men man satt fast så att det var omöjligt att dra loss henne. Vid strandningen rådde det 5m/sek som sedan hade tilltagit till 8m/sek. Den höga sjön fick DALAND att slingra sig så att skeppsklockan ljöd i ett.

Tunga gardet kallades in
Nu krävdes helt andra resurser för att om möjligt få loss henne. Både Neptunbolaget och Röda-bolaget blev underrättade. Neptunbolagets DIANA kom först fram till haveristen, det var efter mörkrets inbrott på söndagen. Röda-bolagets FRITIOF avgick från Malmö och väntades fram på tisdag morgon.Nu träffades dock avtal med Röda-bolaget så DIANA avgick från platsen och lade sig för ankar i Kråksundet och avgick på morgonen dan efter till Sandarne. DALAND fick således ligga ytterligare två dygn utsatt för havets krafter.

Daland gav upp innan hjälpen kom fram
Under söndagen blev hon vattenfylld sånär som på maskinrummet. Då var det dags för besättningen att gå iland. Kvar ombord blev endast två man, en eldare och en maskinist för att hålla igång belysningen. Vid midnatt mellan söndag och måndag blev även maskin vattenfylld och de två sista gick iland.Besättningen som troligen uppgick till 23 man inkvarterades på Agö fyrplats och i lotsstugan. Sängkläder hämtades från Hudiksvall. Under måndagen hade skrovet sjunkit så att sjön slog in över akterdäck. Allt man kunde göra var att vänta på FRITIOF som var i antågande från Malmö.När FRITIOF kom hade det blåst upp till storm och man fick avvakta. Sedan gjordes några försök att dra henne av grundet men vid jul fick man avbryta försöken. Under vintern nedisades fartyget hårt och när våren kom hade akterskeppet lossnat och sjunkit och ligger där än idag.

Besättning
Befälhavare EdvallJoh. R. Söderåkra 1888-07-14
Vik 1:e styrman * Bergh E. Göteborg 1895-07-26
Vik 2:e StyrmanBenson C. A. Varberg 1907-06-03
1:e maskinist Apelgren Joh. F Göteborg1881-10-09
2:e maskinist Andersson R. Stockholm 1885-03-18
‘Assistent Olofsson O. Eringsboda 1896-02-02
Timmerman Engquist W. J. Norrala 1898-08-22
Steward Samuelsson Erik Dragsmark 1896-08-23
Donkeyman Karlsson Axel Kungsbacka 1897-12-21
Matros Lindgren K. Valbo, (Gävle) 1898-04-12
Matros Falk Axel Skaftö 1889-10-15
Lättmatros Dahlberg Algot Hudiksvall 1908-03-11
Lättmatros Lindgren A. Örberga 1905-12-20
Jungman Lindström Georg Kläckeberga 1906-06-16
Jungman Hultgren Erik Partille 1909-07-11
Eldare Högfeldt Oscar A. Sunne 1894-09-13
Eldare Normann Odin Sydhardanger 1912-08-01
Eldare Gustavsson Albert Ljungby 1908-08-31
Lämpare Karlsson Sven Göteborg 1911-01-26
Lämpare Karlsson Karl Kvillinge 1888-07-26
Smörjare Berndtsson F. Göteborg 1882-08-21
Kock Andersson T. H. Göteborg 1902-11-22
Mässuppassare Engberg Algot Alfta (Hälsingland) 1910-12-30
* Även telegrafist

FAKTA
Fartygstyp: Lastångare 
Byggd: 1917 Oskarshamn 
Beställare: Rederi AB Svenska Lloyds, (H. Metcalfe) 
Material: Stål 
Regnr: 5951 
Signal: KBGS 
Tonnage: 2 248,52 brt    1 593,98 nrt    2 985 dwt Under däck: 1 279,77 
Mått: 82.25 x 12.55 x 5.80 meter
Djup i rum: 4.76 m 
Klassad: Engelska Lloyd Maskin 1.250 IHK 
Hemma: Göteborg 
Exnamn: CATALONIA 
Ägare: Broströmsrederiet 
Befälh: Joh. R. Edvall, Söderåkra 
Besätt: Ingen omkom 
Förlist: 1931-11-08 
På resa: Stattoni (Grekland) via Köpenhamn – Iggesund 
Plats: Skvalpen vid Agön, Hudiksvall 
Orsak: Grundstötning 
Last: 1.350 ton Svavelkis lastad i Strattoni

Skrivet av Göran Nilsson

Dela:

Mer inlägg

Skicka ett meddelande

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.