WÄSTANVÅG

Fakta
TypMotorlastfartyg
MaterialStål
Tonnage499 brt 264 nrt 670 dwt
Mått49,98 x 8,44 x 3,23 meter    
Djup i rum: 3,12 m
Maskin6-Cyl (290x450mm) Appingedammer Brons. om 390 EHK
Fart10 knop
Byggd1955 Martenshoekster Schps., Martenshoe (byggnr 81)
BeställareK.R. Bosma e.a., Groningen
Sjösatt
Levererad
Regnr 9987 (Lloydsnr 538666)
SignalSHXF
KlassadBureau Veritas
AssuransSjöförsäkrings AB Hansa-Mälaren
HemmaRönnäng, Göteborg
Ägarep.r. Anders Joakim Kristensson
Befälhavare
Besättning8 man, i livbåtar och plockades upp av KB
På resaHeröja, Norge – Fagerviken – Umeå
Förlist1965-09-14
PlatsMellan Eggegrund och Campsgrundet
Orsak Grundstötning på “Holmensklint” fortsatte och sjönk 6 tim senare
Last625 ton Salpeter i 12 500 säckar/Ingen last på däck
POS
Djup
Sjk
ExnamnWIM I (1956-1960) – WIM (1955-1956)

HISTORIK
WÄSTANVÅG byggdes 1955 i holländska Martenshoek och sjösattes med namnet WIM , men när hon sattes i trafik för Bosma i Groningen bar hon namnet WIM I . Hennes holländska signal var PIQR och hon mätte 52.46 x 8.44 x 3.12 meter. Till Sverige kom hon 1960 och kom under hela sin tid här att tillhöra ett partrederi i Rönning, (Göteborg) med Anders Joakim Kristensson som huvudredare.

FÖRLISNINGEN
WÄSTANVÅG var i september 1965 på resa från norska Heröja via Fagerviken upp till Umeå. Första etappen gick bra och tisdagen den 14 september lämnade man Fagerviken med 625 ton Salpeter i 12 500 säckar i rummet. På däck hade man ingen last. Hon förde 8 mans besättning och till sin hjälp i den trånga passagen genom Lövstabukten hade man lots ombord men trots detta gick man på fel sida om en prick och gick på ”Holmensklint”. 

Fartyget gick läck men man valde ändå att fortsätta resan norrut men efter några timmar fick man överge fartyget och gå i livbåten för att sedan bli upplockade av kustbevakningen. Som sista män lämnade styrmannen och kapten fartyget som strax därefter gick till botten vid 23-tiden. Området torde vara norra delen av ”flaket” mellan Eggegrund och Campsgrund.

Grundstötte vid X
Troligen förlist inom markerade slipsen

Källa:
Vrakliggare 1880 – 1980 sid 165
Svensk Skeppslista 1965 sid 138, 1391
Lloyds Register Of Ships 1965-66, 40700
Norrlandsleden II sid 92 not*483
Arbetarbladet 1966-11-08
Hälsinge-Kuriren 1965-09-15 onsdag

Skrivet av Göran Nilsson

Powered by BetterDocs

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.