VINGASAND GG 690

Utklippan i Södra Östersjön har släckt många fartygs liv så också människors. Den här förlisningen slutade relativt lyckligt med bara en sänkt trålare. Alla ombord klarade sig men fartyget gick till botten.

Fakta
Typ Trålare
MaterialStål
Tonnage164 brt 69 nrt
Mått33,61 x 6,61 x 2,70 meter
Djup i rum: 3,08 m
Maskin6-cyl Nohab Polar Diesel (250×300) om 671 kW (900 hk)
Fart11 knop
Byggd1967 av VES Rosslaur Schiffswerft, Rosslau/Elbe (byggnr 3222)
Beställarep.r. Roland Ivarsson, Lars Heimer och Klas-Erik Jacobsson
Sjösatt
LevereradNovember 1967
Regnr10890
SignalSGWE (som dansk: OURL)
KlassadBureau Veritas
Assurans
HemmaFiskebäck
Ägarep.r. Georg Johansson, Fiskebäck
Befälhavare
Besättning7 man, Alla räddes ombord på THUNPALL I
På resaUnder fiske
Förlist1979-04-22
Plats21 dist. SV om Utklippan, Södra Östersjön
OrsakKolliderade med THUNPALL I (Lidköping) Fastnade under fören
LastFiskeredskap
POS
Djup
Sjk
ExnamnSINGÖ (1967-1978)

HISTORIK
Byggdes 1967 i den stora serie fiskefartyg i stål som kom att levereras från Östtyskland. VINGASAND eller SINGÖ som hon hette vid leveransen kom som nr:44 och levererades till att partrederi i Grundsund bestående av Roland Ivarsson, Lars Heimer och Klas-Erik Jacobsson där den förstnämnde även var fartygets skeppare.

Juni 1973 såldes hon till Danmark och partrederi Henry Johannes Espersen, (Doggerbanks Fiskmelsfabrik A/S) i Hirtshals och fick tillägget HG 261 efter namnet SINGÖ som hon kom att behålla hela sin danska tid. 5 år senare, i november 1978, köptes hon tillbaks till Sverige för 1 835 000 kr av ett partrederi bestående av Georg Johansson, Bengt, Christer, Henry, Josef Johansson, alla med var sin femtedel i fartyget. I samband med köpet döptes hon om till VINGASAND GG 690.

REDARE    
1967 – 1973 p.r. Sven Roland IvarssonGrundsundSINGÖ LL 533 
1973 – 1978 p.r. Henry Johannes EspersenHirtshals, Danmark SINGÖ HG 261 
1978 – 1979 p.r. Georg JohanssonFiskebäck VINGASAND GG 690 

FÖRLISNINGEN
Kolliderade med den i Lidköping hemmahörande ms THUNPALL I om 1.249 dwt (68.10×10.0x3.75 meter) och fastnade med däckshuset under fören på henne. Ombord på VINGASAND fanns 7 man som alla räddades över till THUNPALL I. Trålaren satt fast i fören under någon timme innan hon lossnade och sjönk cirka 21 distans Sydväst om Utklippan i Södra Östersjön.

Skrivet av Göran Nilsson

Powered by BetterDocs

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.