TORSTEN

En förlisning av ett svenskt fartyg på svenskt vatten på dykbart djup.
Torsten gick på en mina, troligen svensk eller engelsk,
ett par distans från Vinga och vilar där än idag.

Fakta
TypLastångare
MaterialJärn
Tonnage1 234,07 brt 815,15 nrt 1 650 dwt        
Under däck: 964,96
Mått72,19 x 10,68 x 4,60 meter                         
Djup i rum: 4,13 m
MaskinC 2cyl om 145 NHP, (27 5/8″ & 55 1/8″ – 36″, Blair & Co Ld, Stockton)
Fart
Byggd1880 Richardson, Duck & Co, varv i Stockton
Beställare
Sjösatt
Levererad
Regnr7381
SignalSEZD
KlassadBureau Veritas
AssuransSKFK
HemmaOskarshamn
ÄgareRederi AB Tellus, (Arthur Wingren)
BefälhavareTorsten Jonsson
Besättning16 man räddad av lotsen på Vinga
På resaDanzig – Göteborg
Förlist1940-05-28 klockan 11
PlatsCa 4 nm Syd om Vinga
OrsakMinsprängd under förskeppet. Sjönk inom 10-15 min
Last1525 ton kol för gasverket i Göteborg
POS
Djup
Sjk
Exnamn INGVALL (1927-1936) RONDANE (1899-1927) SOUTHWOOD (1880-1899)

HISTORIK
Lastångaren Torsten var från början engelsk och byggd 1880 vid Richardson, Duck & Co, varv i Stockton. De första 19 åren gick hon under brittisk flagg med både Hull och Glasgow som hemort med bland annat McDonald som befälhavare. 1899 kom hon till Norge och Erling Lunds rederi i Oslo samt döptes om till Rondane och fördes av kapten Lykke innan hon 1927 slutligen kom till Sverige och Oskarshamn.

Det var hamnkapten i Oskarshamn, J.A. Edvall, som köpte henne till Rederi AB Vallde och som bruklig även nytt namn, denna gång Ingvall. Hon kom att stanna i Oskarshamn även då Rederi AB Tellus köpte henne 1936 och hon fick sitt slutgiltiga namn Torsten och man lät även reparera henne en sista gång 1938. 

FÖRLISNINGEN
Torsten avgick från Danzig den 26 maj 1940 för att ta sig norrut mot Göteborg med kollasten som var avsedd för gasverket i Göteborg. Vid passerandet genom Öresund höll man sig innanför den svenska neutralitetsgränsen och resan fortsatte förbi Tistlarna, som passerades på cirka 2,5 nm om styrbord klockan 10.30 och därefter sattes kursen mot Vinga. På bryggan fanns befälhavaren Jonsson, 1:e styrman Karlsson samt rorsmannen Jönsson som siktade Vinga på 4 nm håll trots svagt regndis men med hyfsad sikt.

Strax före klockan 11 hördes en dov men kraftig explosion och en vattenpelare sköt upp genom ettans lastlucka. Vattnet överspolade både fördäck och bryggan samt gav Torsten en slagsida åt babord men fören allt djupare ner i sjön. Fartyget gjorde full fart framåt ( 4-5 knop ) trots sitt läge med fören snett ner och aktern började nu resa sig ovan ytan för att till slut ha propellern snurrande i luften.

Livbåten in i propellern 
Flotten låg på tvåans lucka och den gjorde omedelbart klar för att sedan sjösätta styrbords livbåt vilket gick bra. Tack vara att skotten höll lyckades manskapet i maskin och under däck ta sig upp dock utan att lyckas få stopp i maskin. Babords livbåt satt man också ut och bordade densamma när den ganska omgående drogs in i propellerbladen på babords låring och vattenfylldes. De ombordvarande fick kasta sig i vattnet och efter det livbåten gått loss såg man att den flöt på tankarna så man tog sig ombord igen.

Nu var man cirka 50 meter bakom Torsten som fortfarande stävade framåt, nu i minskad fart med bara akterskeppet och masterna synliga över ytan, och hon sjönk inte långt därefter. Händelseförloppet tog cirka 10 min från minsprängningen till det hon gick till botten.

Besättningen sökte nu komma in till land och styrbords livbåt tog ombord de blöta och frusna männen från den vattenfyllda babordsbåten samt satte av 11 man på flotten för att sedan ro in mot land och räddning. Samtidigt hade man från Vinga hört detonationen och en lotsbåt var på väg ut vilken mötte männen i livbåten, vilka plockade upp och efter att ha hämtat de övriga sattes kurs in mot Vinga och fast mark under fötterna.

REDARE   
1880 – 1899 ? ( 2 olika rederier ) Hull/Glasgow SOUTHWOOD 
1899 – 1927 Erling Lunds rederi Oslo RONFANA 
1927 – 1936 Rederi AB Vallde Oskarshamn INGVALL 
1936 – 1940 Rederi AB Tellus Oskarshamn TORSTEN 
BEFÄLHAVARE 
1880 – 1899 bl.a. McDonald
1899 – 1927 Lykke
1927 – 1936 K.H.V. Sjögren – A. Snöwall – N.O. Gudmundsson – G. Edvall – G. Cederblad 
1936 – 1940 J.A.W. Samuelsson – H.A. Månsson – T. Jonsson 

Skrivet av Göran Nilsson

Powered by BetterDocs

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.