TOM HÖGLUND

Ute i norra Östersjön i området sydost om Stockholm övergavs skonerten Tom Höglund kantrad och halvsjunken. Troligen gick hon till botten någonstans därute.
Djupet i området är väl inte tilltalande för oss vanliga dykare idag, men vem vet hur framtiden ter sig.

Fakta
TypSkonert
MaterialEk / Furu
Tonnage122,01 brt   99,69 nrt   
Under däck: 107,43
Mått26,62 x 7,35 x 3,25 meter    
Djup i rum: 2,70 m
Maskin
Fart
Byggd1897 Oskarshamn av C. Thorén
BeställareFabrikör H. Hoffman, Oskarshamn
Sjösatt
Levererad
Regnr3079
SignalJHFB
Klassad
AssuransAssuransföreningen Hoppet
HemmaBrantevik
Ägare p.r. Nils Aug. Persson, Brantevik
BefälhavarePer Olsson
Besättning5 mans besättning + kapten
På resaKotka – Lübeck
Förlist1925-09-20/21
PlatsÖstersjön ca 45’ SO om Sandhamn (NO Kopparstenarna)
OrsakLäckage, kantrade och övergavs
Last38 std. Trävaror i rummet/29 std. Trävaror på däck
POS
Djup
Sjk
Exnamn IDA (1897-1911)

HISTORIK
TOM HÖGLUND byggdes som IDA redan 1897 i Oskarshamn av C. Thorén på beställning av fabrikör H. Hoffman i samma stad. Dock kom hon att säljas redan samma år till Brantevik (Tufve Ingvarsson) för 15 500 kr. Ett större haveri gjordes 1911 då IDA på resa mellan Oskarshamn och Vismar med trä strandade i snöstorm vid Prästören i Kalmarsund.

Fartyget drog loss och infördes till Kalmar och blev kondemnerad och såldes på auktion. Hon blev ombyggd vid det tillfället och inregistrerades som TOM HÖGLUND hemmahörande i Kalmar (E. Uno Sandström).Dock kom TOM HÖGLUND tillbaks till Brantevik då p.r. Nils Aug. Persson köpte henne 1916 och hon blev då driven liksom även 1923. 

REDARE   
1897 – 1897 H. Hoffman Oskarshamn IDA 
1897 – 1911 p.r. Tufve Ingvarsson Brantevik IDA 
1911 – 1916 Uno Sandström Kalmar TOM HÖGLUND 
1916 – 1925 p.r. Nils Aug. PerssonBrantevikTOM HÖGLUND 
BEFÄLHAVARE 
1897 – 1898 Jeppa Ingvarsson
1898 – 1898 Per Håkansson 
1898 – 1906 Tufve Ingvarsson
1906 – 1907 Henrik Månsson 
1907 – 1911 Vilhelm Bengtsson 
1911 – 1916 E. A. Svensson 
1916 – 1925 Per Olsson 

FÖRLISNINGEN
TOM HÖGLUND var i mitten av september 1925 på resa från finska Kotka med trälast på resa ner till Lübeck. Vädret var inte det bästa med hård sydostlig vind men finska viken passerades utan nämnvärda problem och hon var vid inspektion klockan 14 den 20 september läns i pumpen. Två timmar senare hade man 2 fot vatten och efter ytterligare 1½ timme 4 fot vatten trots konstant pumpande.

Nu beslutades sätta kurs mot Sandhamn för om möjligt söka nödhamn där men fartyget vattenfylldes alltmer och farten saktades på grund av tyngden på vatten i skrovet och slutligen förlorades styrförmågan. TOM HÖGLUND låg nu halvkantrat tvärs för sjön drivande med besättningen kvar ombord. På morgonen dagen efter blev dock besättningen nödgad att gå i skeppsbåten och överge fartyget. Efter 1½ timme blev manskapet upplockat av en förbipasserande ångare.

Skrivet av Göran Nilsson

Powered by BetterDocs

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.