STEN STURE

Många fartyg som förliste under krigen försvann spårlöst. Inte ett ord hördes av dem och inga vrakspillror upptäcktes. Även efter 2:a världskriget fortsatte fartyg att förvinna spårlöst. Sten Sture är ett av dessa som dock lämnade vrakspillror kvar på Bornholm.

Fakta
TypLastångare
Material
Tonnage1062,42 brt    664,39 nrt   1350 dwt
Mått68,80 x 9,66 x 4,57 meter    
Djup i rum: 4,12 m
Maskin
Fart
Byggd1900 i Bergen
Beställare
Sjösatt
Levererad
Regnr7013
SignalSEZA
Klassad
Assurans
Hemma
ÄgareRederi ab Eruths (konsul S. Eruth) Trelleborg
BefälhavareGösta Rudnert (Lilla Bedinge)
Besättning18 man
På resa Gdynia – Helsingborg
Förlist1947-01-26
PlatsUtanför Polska kusten
OrsakMinsprängning, sänkt av en rysk ubåt
LastKoks 987,4 ton i lastrummet och 100 ton på däck
POS
Djup
Sjk
ExnamnSVERRE NERGAARD (Salén Rederi)

HISTORIK
Sten Sture byggdes 1900 i norska Bergen och lastade 1.350 ton. Hon hade tidigare gått under Salénrederiet och då haft namnet Sverre Nergaard, men tillhörde nu Eruths rederiet i Trelleborg. Sten Sture var en av de lastångare som gick med kol och koks på Gdynia och Sverige. Januari 1947 var en vanlig sådan rutt och man tog ombord 1.084,7 ton koks för Helsingborg.

Normalt var det en resa på två dagar och ankaret lättades söndagen den 26 jan. då kursen sattes norrut mot Sverige. I slutet av januari blev man lite orolig hos rederiet då Sten Sture ej avhörts. Ombord fanns ingen radio, (beställd i juli -46 men inte levererad), och tre flygplan från Karlskrona gick upp för att spana efter ångaren.

Alarmerande fynd på Bornholm
Vid månadsskiftet jan-feb började stränderna på Bornholm fyllas av vrakgods, vilket var alarmerande. Tre räddningskransar flöt iland vid Sandvig, varav två märkta “Sten Sture”. På stranden mellan Allinge och Sandkaas på Bornholms norra kust hittades 7-8 stycken lastluckor i storlek 178x40x6 cm.

Rederiet skickade ner befälhavaren på S/S Nils Sture kapten P.L.Branthle, som under några månader 1946 var kapten ombord på Sten Sture och kände till henne väl. Väl framme på Bornholm kunde han konstatera att dessa lastluckor väl stämde överens med de som fanns ombord på Sten Sture. 

Sten Sture hittades 1997
På onsdagkväll den 5 feb. hade inte mindre än 22 stycken lastluckor flytit iland och kapten Branthle kunde bekräfta att de stämde väl överens med de som fanns ombord på Sten Sture. Efter ytterligare en tid fann man även en sönderslagen livbåt och nu var man säker på att fartyget gått under. Med tanke på vindar och strömmar beräknade man att förlisningsplatsen var någonstans ONO om Christiansö.

Först räknade man minsprängning som trolig orsak, men i efterhand har det visat sig att en rysk ubåt var inblandad och kan vara orsak till sänkningen.
1997 hittade Polska dykare vraket av Sten Sture utanför Polska kusten.

BESÄTTNING     
per 20 jan. 1947 vid avgång Oxelösund

BefattningNamnHemortFödd
KaptenGösta RudnertMalmö1907 / Lilla Bedinge
1:e StyrmanPaul Tryggve PerssonMalmö1913 / Simrishamn
2: StyrmanCarl Gustav FalkÄngelholm1909 / Torekov
1:e MaskinistS. CronqvistMalmö1876 / Malmö
2:e MaskinistErnst H. HanssonTrelleborg1907 / Trelleborg
StewardManfred JönssonFagervik / Timrå1906 / Solberga
KockJohan Alrik BodénVäja / Gudmundrå1923 / Alnö
DonkeymanErik KarlssonHuskvarna1892
MatrosCarl Algot SvenssonHalmstad1897 / Halmstad
MatrosCarl B. A. GustavssonHolmby1918 / Eslöv
LättmatrosReimurt MändMölndal1924 / Karnse, Estland
JungmanKjell PerssonTrelleborg1931 / Trelleborg
EldareValentin RootsHammarbyhöjden1928 / Hungerburg, Estland
EldareBörje Ingmar KarlssonDjursholm1920 / Kuski, Södermanland
EldareNils Albert IsgrenTrelleborg1910 / Skurup
MaskinelevFolke E. AnderssonLidköping1928 / Bolum, Skaraborg
LämpareSven Axel AxelssonVikersvik, Värmland1922 / Segerstad, Värmland
MässpojkeDege Gerhard RönngårdJakobstad / Finland1929 / Finland

Skrivet av Göran Nilsson

Powered by BetterDocs

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.