En förlisning av nyare datum (1967) är det danska fiskefartyget Sørup som lade sig på 80 meters djup strax syd om Kopparstenarna.
Besättningen gick i båten och räddades av helikopter.
Fakta | |
Typ | Fiskefartyg |
Material | Ek / Bok / Furu |
Tonnage | 34 brt 11 nrt |
Mått | 15,67 x 5,06 x 2,23 meter (Danm. SL-1966 51,4 x 16,6 x 7,3 fot) |
Maskin | 111 hk |
Fart | |
Byggd | 1938 av S. I. Kjeldsen, Esbjerg |
Beställare | |
Sjösatt | |
Levererad | |
Regnr | J 1570 |
Signal | OYUQ |
Klassad | |
Assurans | |
Hemma | Nordby F |
Ägare | R. G. Hansen, Nordby F |
Befälhavare | |
Besättning | 4 man, i båten och räddad av helikopter |
På resa | Slite via Fiskepl. O Gotska Sandön – Fiskepl. V Kopparstenarna |
Förlist | 1967-03-04 |
Plats | Sydsidan av Kopparstenarna |
Orsak | Läckage och sjönk kl.12,30 |
Last | Diverse redskap |
POS | |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | |
HISTORIK
SØRUP byggdes 1938 av S. I. Kjeldsen, Esbjerg och jag vet inget om hennes tidiga år men i 1966 års Danmarks Skibsliste är hon inregistrerad som ett segelfartyg med hjälpmotor (fiskefartyg) och redades av R. G. Hansen, Nordby F.
FÖRLISNINGEN
I början av mars 1967 låg det danska fiskefartyget SØRUP i Slite och gjorde sig redo för att ge sig av ut och fiska. Man gick i en jämn till frisk västlig bris mot en plats cirka 20-25 sjömil ost om Gotska Sandön. Väl där beslöt man att ta sig närmare svenska kusten och en annan fiskeplats väster om linjen Gotska Sandön – Kopparstenarna. Bästemannen tog vakten och fick order följa Deccalinjen violett 6400.
Vid 08,30-tiden den 4 mars fick man i diset grundkänning på sydsidan av Kopparstenarna och gick läck så via radion begärde man assistans. Under tiden försökte man hålla fartyget läns men efter 1 timme gled SØRUP av grundet och vattnet steg oavbrutet. Klockan 12,00 då vattnet stigit till skandäck gick besättningen om 4 man i räddningsflotten och en halv timme därefter gick fartyget till botten på cirka 80 meters djup.
Helikoptern kom vid 13-tiden och bärgade besättningen och inget fanns ju att göra än att sätta av in mot fastlandet. En sjöförklaring och sjöförhör hölls i Esbjerg den 11 mars där det framgick att förlisningen berodde på att kursen blev satt för nära grunden med hänsyn till det disiga vädret.
Skrivet av Göran Nilsson
Du måste logga in för att kommentera.