SEVERONIA

Man säger att farvattnet mellan Åland och Sverige är riskfyllt att färdas i, men vad ska man då inte säga om vattnen på andra sidan Åland där grunden ligger på “hoppavstånd” från varandra. Severonia slutade sina dagar på ett av dessa.

s/s SEVERONIA här som Severin
Fakta
Typ Lastångare
MaterialStål
Tonnage 1 730 brt   1 211 nrt   2 600 dwt
Mått80,36 x 11,35 x 5,60 meter     
Djup i rum: 5,64 m
Maskin3-cyl Trippelångmaskin på 800 IHK, Dunsmuir & Jackson, Glasgow
Fart
Byggd1896 av Napier & Sons Ltd, Glasgow (byggnr 448)
BeställareGlasgow Shipowner´s Co Ltd (Glen & Co), Glasgow
Sjösatt
Levererad
Regnr5257 (SWE regnr)
SignalJSLN (SWE signal)
Klassad
Assurans
HemmaÖsel, Estland
ÄgareSkeppsredare Nikolai Lopato, Kuressaare, Ösel
Befälhavare
Besättning
På resaGdynia – Åbo
Förlist1939-01-11
PlatsMastbådan Ca. 20 sjömil Ost om Finska Utö
OrsakGrundstötning och vattenfylldes, bröts itu 19 januari och blev vrak
LastKol
POS
Djup
Sjk
ExnamnSt. Vincent – SEVERIN

HISTORIK

REDARE   
1896 – 1911 11 okt.Glasgow Shipowner´s Co Ltd (Glen & Co)GlasgowSt Vincent
1911 – 1918 juniRederi Ab GottfridMalmöSeverin
1918 – 1920 janGustaf Erstad, Björknäs    (köpte rederiet)MalmöSeverin
1920 – 1924 jan.Gustaf Erstad, Björknäs    (byte av hemort)LångseleSeverin
1924 – 1938 mars.P.r. Paul Hagelqvist (köpte rederiet)StockholmSeverin
1938 – 1939Nikolai Lopato, KuressaareÖsel, EstlandSeveronia

FÖRLISNINGEN
Severonia var i början av januari 1939 på norrgående genom Östersjön, på resa från Gdynia till Åbo med kol i lasten. När man den 11 jan. var cirka 20 sjömil ost om finska Utö fick man grundkänning vid Mastbådan och satt fast. Veckan efter blev kritisk för fartyget och den 19 jan. bröts hon itu i två delar strax akter om skorsten. Hon blev totalt vrak på platsen.

s/s Severonia gick på vid Mastbådan ca 20nm ost om Finska Utö

Skrivet av Göran Nilsson

Powered by BetterDocs

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.