OXELÖSUND

En förlisning som förbryllar är S/S Oxelösund som mitt på dagen sommaren 1916 kantrar plötsligt och sjunker ganska omgående. En man fick sätta livet till och en annan brännskadades !!
Här finns något för vrakdykare att leta efter. Hittas hon kan det bli ett populärt dykmål trots avståndet.

Fakta
TypLastångare, (Turretångare)
MaterialStål
Tonnage2 061,46 brt 1 473,65 nrt 3 300 dwt        
Under däck: 1 631,78
Mått 85,58 x 11,74 x 5,75 meter                             
Djup i rum: 5,75 m
Maskin950 IHK
Fart
Byggd1905 William Doxfod & Sons Ltd, Sunderland (byggnr 350)
BeställareOxelösunds Rederi Ab, (Percy Tham)
Sjösatt
LevereradI slutet av 1905
Regnr4515
SignalJPQH
KlassadFranska Veritas
Assurans Försäkrings AB Ocean
HemmaStockholm
ÄgareOxelösunds Rederi Ab, (Percy Tham)
Befälhavare C. T. Abrahamsén
Besättning23 man varav 1 omkom (båtsman Fritz Hedman, Norrtälje 25 år)
På resaHolmsund – Northfleet buoys, Themsen
Förlist1916-06-19
PlatsVästra Bankens Fyrskepp
OrsakKantrade i lugn sjö, slagsida till 50 gr. Sjönk efter 3 timmar
Last2 381 ton Trämassa i rummet/466 ton Trämassa på däck
POS
Djup
Sjk
Exnamn

HISTORIK
S/S OXELÖSUND byggdes 1905 på varvet William Doxfod & Sons i engelska Sunderland. Byggmåtten var 280.8×38.5×18.0 fot och tonnaget uppgick till 1 961 brt 1 157 nrt och 3 100 dwt samt utrustades hon med en maskin om 203 Nhk. Efter det att rederiets ångare START förlist i början av 1905 blev OXELÖSUND tillsammans med MINERAL satta på rutten Oxelösund – Rotterdam – Hull – Oxelösund. Hon kom att även att byta hemmahamn från Oxelösund till Stockholm.

FÖRLISNINGEN
Sommaren 1916 i mitten av juni var man på resa från norrländska Holmsund till London. Kapten C. Abrahamsen förde fartyget på sydlig kurs. Ombord hade man 2,847 ton pappersmassa. Måndagen den 19:e hade man nått ner mot Gävle-bukten. Vid 11:30-tiden samma dag var man i närheten av Västra Banken då fartyget i full fart helt plötsligt får 50º slagsida kantrar och sjunker efter 3 timmar. 

Kokerskan Olga Gröndal (Åbo) brännskadades svårt när kastrullerna flög omkring inne i kabyssen. Tur i oturen var att strax efter kantringen passerade ångaren S/S TRELLEBORG . Besättningen på densamma lyckades med att plocka upp 22 man av besättningen som uppgick till 23 man. Kvar i djupet blev 25-åriga båtsmannen Fritz Hedman från Norrtälje.

S/S TRELLEBORG var på väg till Stugsund dit besättningen fick medfölja. Man anlände på kvällen samma dag och fick sedan vidare färd till Söderhamn. Det brännskadade kokerska blev dock förd till sjukhus för vård. Orsaken till kantringen berodde förmodligen på att vatten trängt in i lastrummen och fått pappersmassan att svälla. Detta leder ofta till förskjutning av lasten som i sin tur får fartygen att kantra.

Källa:
Brunos Vrakliggare 1880 – 1980 sid 51
Svensk Skeppslista 1913 sid 94, 95
Sveriges Handelsflotta 1913 sid 97, 98, 99, 100
Stockholms Ångbåtssjöfart sid 286
Norrlandsleden II sid 105 not*174
Båtologen 2-1986 sid 56, 57

Skrivet av Göran Nilsson

Powered by BetterDocs

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.