fbpx

ORION

Sandhammaren och dess omgivning har skördat många offer inom sjöfarten. Några som bland annat Orion kolliderade och gick snabbt till botten och förmodligen ligger kvar därute.

Fakta
TypSkonertskepp (3 mastad)
MaterialEk
Tonnage162,42 brt   135,68 nrt       
Under däck: 149,71
Mått29,71 x 7,25 x 3,50 meter   
Djup i rum: 3,25 m
Maskin
Fart
Byggd1890 Thurö av N.P. Petersen
Beställare Rederi Svendborg, (N.P. Petersen)
Sjösatt
Levererad
Regnr6771
SignalKDPB
KlassadFranska Veritas
AssuransSkillinge Sjöassuransförening
HemmaSkillinge
ÄgareNils Nilsson
BefälhavareNils Nilsson
Besättning3 man omkom
På resaLimhamn – Luleå
Förlist1925-05-10
PlatsSydväst Sandhammaren (cirka 8 nm S Sandhammaren)
OrsakKollision med ss Seemoss, Geestemynde. Sjönk omedelbart
LastCement, Krita, 240 ton Styckegods i rummet/Ingen last på däck
POS
Djup
Sjk
ExnamnR. P Petersen

HISTORIK

REDARE    
1890 – 1910Rederi Svendborg, (N.P. Petersen)Svendborg 
1910 – 1910N.V.C. AndersenSvendborg? 
1910 – 1922Rederi A/S KorsörKorsör 
1922 – 1922A.R. RåwallRååjan.-22 för 17 000 kr
1922 – 1925Anders Möller / Nils NilssonSkillinge20 000 kr
1925 – 1925Nils NilssonSkillinge9 500 kr

FÖRLISNINGEN
I början av maj 1925 avgick den 3 mastade ORION från Limhamn med krita, cement samt 240 ton styckegods i rummet på sin färd mot Norrland och Luleå. På morgonen den 10 maj befann man sig cirka 8 nm syd om Sandhammaren och seglade med 3 knops fart i nordostlig bris och tjocka. Plötsligt hördes an ångares mistsignal förut om babord, efter ytterligare en kvart dök ångaren upp ur tjockan och kollisionen var oundviklig. Det var den i Gestemünde hemmahörande SEEMOS som träffade ORION på babord bog och som gick läck. ORION sjönk snabbt och besättningen klättrade uppför ångarens bogar, men när så ORION sjönk svepte hennes rigg bort två man som klamrat sig fast i SEEMOS och de försvann liksom kocken som följde med henne i djupet.

Källa:
Brunos Vrakliggare sid 84
Sveriges Skeppslista 1923 sid 234, 235
Skillinge Skutor Och Sjöfart sid 188

Skrivet av Göran Nilsson

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.