NIKOS

I de svenska farvattnen är de flesta förlisningarna kända. Men man slås ibland av den totala tystnaden av vissa, däribland minsprängningen av lastångaren Nikos utanför Västervik den 13 oktober 1920.

Området där Nikos torde finnas
Fakta
TypLastångare
Material
Tonnage776 brt    544 nrt
Mått60,96 x 8,35 x 4,82 meter
MaskinComp.maskin (635×1219/762) om 315 Psi,
(Black, Hawthorn & Co., Gatesheaf)
Fart5,3 knop
Byggd1878 F. P. Austin & Hunter, Sunderland (byggnr 126)
Beställare
Sjösatt
Levererad
Regnr
Signal? HFRS (tysk signal)
Klassad
Assurans
HemmaPiraeus, Grekland
ÄgareA. Grepaios, Piraeus (GRC) köpte 1919
Befälhavare
Besättning2 man omkom
På resaOxelösund – Grangemoth
Förlist1920-10-13
Plats15 sjömil från Storkläppen, Västervik
OrsakMinsprängd och sjönk kl.13 00
LastMalm
POS
Djup
Sjk
ExnamnJENNY (1878-1916) – PANK (1916-1919)

HISTORIK
NIKOS byggdes 1878 i Sunderland som JENNY och kom bland annat höra hemma i Tyskland och Danzig hos T Rodenacker och sedan 1904 Danziger Rhederei AG. Den 22 december 1906 blev hon norrman då R Christensen (Christiania) tog över som redare men bara året efter (1907) hamnade hon hos AS ”Jenny” (Johnsen & Bergman).

Nytt namn till PANK fick hon 1916 då C. Christoffersen & Co i Brevik köpte henne innan DS AS EDIT (C.H. Engelhartdt) köpte henne 1918. Slutligen hamnade hon i Grekland som NIKOS då A. Grepaios i Piraeus tog över henne. Dock blev det ett kortvarigt ägande då hon förliste redan året efter. 

FÖRLISNINGEN
Första halvan av oktober 1920 lämnade NIKOS Oxelösund med malm i lastrummen för att gå till Grangemoth. Dock rådde 1:a världskriget och helt ofarligt var det ju inte att segla, inte ens i Östersjön. När NIKOS den 13 oktober var hon kommen cirka 15 sjömil från Storkläppen utanför Västervik då man gick rakt in i en mina och gick till botten klockan 13,00 med två man omkomna.

Powered by BetterDocs

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.