Fakta
TypLastångare
MaterialStål
Tonnage1 928,84 brt 1 396,84 nrt 2 975 dwt
Mått80,93 x 12,87 x 5,00 meter    
Djup i rum: 5,36 m
Maskin1 050 HK
Fart
Byggd1921 av Trondhjelms Mek.Verk (byggnr 175)
BeställareDet Nordenfjeldske D/S, Trondheim
Sjösatt
Levererad
Regnr8871
SignalSLQT
KlassadEngelska Lloyd
Assurans
HemmaÅbo (Såld-52)
ÄgareAiriston Laiva Oy, Åbo
Befälhavare
BesättningIngen omkom
På resaNordenham – Luleå
Förlist1956-11-26
PlatsSyd om Rödkallen
OrsakGrundstötning i svår snötjocka
LastKoks
POS
Djup
Sjk
ExnamnSEGER – JUNO – NEA – RAGNVALD JARL

HISTORIA

REDARE    
1921 – 1936Det Nordenfjeldske D/STrondheimRAGNVALD JARL
1936 – 1946Skibs A/S Nea, (O Grundtvig)TrondheimNEA
1946 – 1947Rederi Ab Suecia, (P.E. Santesson)YstadNEA
1947 – 1950Råå Rederi Ab, (Mauritz Jonasson)RååJUNO
1950 – 1951Seger Hushållsmaskiner AbGöteborgSEGER
1951 – 1952Rederi Ab Seger GöteborgSEGERNamnändring av rederiet
1952 – 1956Airiston Laiva OyÅboMERI

FÖRLISNINGEN
Meri strandade i svår snötjocka vid Rödkallens lotsplats den 25 november 1956. Hon var då på resa Nordenham – Luleå med kol i lasten. Året efter (1957) försökte man bärga ångaren och man lyckades få loss fören som bogserades in mot land. Det var bogseraren FART som fått uppdraget men till allas förtret gick bogserkabeln av och fören sjönk vid Ratan den 8 oktober 1957.

MERI vid förlisningen 1956

Skrivet av Göran Nilsson

Powered by BetterDocs

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.