MARGARETA (Lastångare)

En torpedering på svensk vatten som var väldig tragisk var Margaretas.
14 män och unga pojkar av 18 följde henne i djupet. Skrovet klövs och inom en minut var hon borta.

MARGARETA
Fakta
TypLastångare
MaterialJärn
Tonnage1 272,41 brt 922,78 nrt 1 950 dwt
Mått73,75 x 10,08 x 6,5 meter     Djup i rum: 4,90 m
MaskinCompoundmaskin om 156 nom.hk, (T. Richardson & Sons)
Fart
Byggd1882 och 1884 av Robert Irvine & Co, West Hartlepool (byggnr 51)
BeställareByggdes för egen räkning
Sjösatt
Levererad
Regnr2876
SignalSEDG
KlassadEngelska Lloyds
AssuransSKFK
HemmaStockholm
ÄgareRederi AB Strim, (Sven Salén)
BefälhavareKnut Magnus K. Törngren, Sölvesborg
Besättning14 pers omkom – 4 räddades
På resaNordenhamn – Köping
Förlist1942-07-09
Plats2,5′ O t S Norra Fällbådan, Arkösund
OrsakTorpederad av Ubåt, (troligen S7)
Last1123 ton Koks i rummet / 400 ton Koks på däck
POS
Djup
Sjk
ExnamnFORTUNATUS (1884-1939)

HISTORIK
Det råder delade meningar om när Margareta byggdes, 1882 och 1884 förekommer och BÅDA är rätt. Hon byggdes helt riktigt 1882 för varvets egen räkning men strandade på en av sina första resor. Bärgades med svåra skador och det var i stort sett ett helt nytt fartyg som lämnade varvet 1884. Hon såldes av varvet ganska tidigt och ny köpare var Rederi Metcalfe, Simpson, Davidson & Co i West Hartlepool. Under den tiden fördes hon av Mawer, Davis och Elders som befälhavare innan hon 1896 kom till Sverige och Helsingborg.

Olyckorna kom slag i slag under den tiden och 1902 kolliderade hon vid Lappegrunds fyrskepp med ss ROYAL, (Kiel). 1911 vid julen var det dags igen, nu med ss LOUISE, (Malmö) som utanför Hanstholmen kolliderade med Margareta. Likväl som olyckorna var många så var även befälhavarna kortvariga. Hon kom att under denna tid föras av G. Norling, E.A. Corfitzon, P. Jönsson, L. Strömberg, A. Hansson, K. Johnsson, J. Schreil, Greek, Hillerström och slutligen G. Andersson. 

Hon såldes vidare 1916 till Rederi AB Svecia, Landskrona som dock sålde henne vidare till skeppsredare C. Hviid-Nielsen i Halmstad. Hon kom också under några år tillhöra Rederi Ab Hallandia, då med L.B. Hansson som befälhavare. 1922 var det dags igen för försäljning, nu till Rederi AB Halmstad och två år senare vidare till Rederi AB Sundsborg i Helsingborg. 1934 köptes hon av maskinisten och skeppsredaren Klas Aug. Andersson, Karlskrona och hon kom att repareras 1938 innan Andersson avvecklade hela sin rederirörelse 1939 och sålde henne till Rederi AB Strim i Stockholm som döpte om henne till Margareta. 

FÖRLISNINGEN
Margareta var sommaren 1942 på resa från Nordenhamn (Tyskland) upp genom Östersjön. Destinationen var Köping och kommen till vattnen utanför Arkösund observerades på kvällen en Ubåt i övervattensläge. Ingen flagg var hissad på ubåten, men man antar idag att det var ryska S7.

Hur som haver avlossade plötsligt ubåten en torped från kort håll och dök sedan. Torpeden klöv Margareta i två delar som omgående började sjunka och inom en minut var fartyget försvunnet tillsammans med 14 av besättningen. Strax bakom Margareta kom ss Hemsö, även hon på samma kurs, och plockade upp 4 man som överlevde torpederingen. Dessa överlämnades senare till en svensk örlogsman och sattes iland i Arkö och en av de överlevande (matrosen Arvid Ljung) var så skadad att det blev sjukhuset i Norrköping.

Just denne matros Ljung förtjänar några rader då hans öde är lite lustigt i denna annars så tragiska historia. Ljung var tillsammans med befälhavaren och 1:e styrman på bryggan när explosionen kom. Av tryckvågen kastades han med stor kraft mot bryggräcket och for med kroppen rakt in i en frälsarkrans och vidare i vattnet. Han formligen sköts rätt in i räddningen.

Ombord på Margareta fanns även ytterligare en svensk sjöman. Det var övermaskinist O. Nyblom, som tjänstgjorde i rederiet ångare Ellinor. Han avled i maskinrummet på sin vakt när fartyget passerade Kielkanalen och stoftet fördes nu hem till Sverige ombord på Margareta. Två veckor efter torpederingen fann några fiskare i Smålands skärgård en trälåda innehållande en zinkkista flytande i Kalmarsund och Nyblom kom till ro den 30 juli i Uppståndelsens kapell i Stockholm.

BESÄTTNING  
KaptenKnut Magnus K. TörngrenSölvesborg1875-12-23Omkom
1:a StyrmanAlbert F. GardinSmedby1882-12-18Omkom
2:e Styrman K. G. Karlsson
ÖvermaskinistCarl NilssonMalmö1873-03-27Omkom
2:e MaskinistHans Erik Lennart FalkMalmö1914-02-15Omkom
StewardAugust Nilsson AhlquistBräkne-Hoby1876-09-09Omkom
MatrosEbbe Adolf Fredrik CronzellÅryd1912-12-07Omkom
MatrosEnock RosdahlGärds Köpinge1880-04-26Omkom
MatrosArvid Ljung
Lättmatros Anders Roland AndreassonBåstad1917-06-15Omkom
JungmanNils Henry LundbladRinkaby1923-05-28Omkom
JungmanStig Nilsson
EldareCarl Ivar AlmFridhem1919-11-08Omkom
EldareSigfrid BertssonAgerum1894-03-17Omkom
EldareKarl Oskar FredrikssonFinnerödja1918-11-28Omkom
LämpareLennart Lundström
SmörjareJohan Edvin KristenssonYngsjö1892-02-11Omkom
KockSixten Valentin RamstedtStockholm1916-08-06Omkom
REDARE   
1884 – 1896Robert Irvine & CoWest HartlepoolFORTUNATUS
Rederi Metcalfe, Simpson, Davidson & CoWest HartlepoolFORTUNATUS
1896 – 1916Rederi Ab Helsingborg, (N. Corfitzon)HelsingborgFORTUNATUS
1916 – 1917Rederi Ab Svecia, (J.P. Jönsson)LandskronaFORTUNATUS
1917 – 1922Rederi Ab Hallandia, (Chr. Hviid-Nielsen)HalmstadFORTUNATUS
1922 – 1922Nordiska HandelsbankenGöteborgFORTUNATUS
1922 – 1925Rederi Ab Halmstad, (Janne Lindelöf)HalmstadFORTUNATUS
1925 – 1934Rederi Ab Sundsborg, (Henning Edling)HelsingborgFORTUNATUS
1934 – 1939Klas Aug. AnderssonKarlskronaFORTUNATUS
1939 – 1942Rederi Ab Strim, (Sven Salén)StockholmMARGARETA

Skrivet av Göran Nilsson

Powered by BetterDocs

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.