HILMA

Fakta
TypGaleas
MaterialEk / Furu
Tonnage42,87 brt  37,34 nrt                
Under däck: 40,99
Mått18,45 x 5,22 x 2,46 meter     
Djup i rum: 1,75 m
Maskin
Fart
Byggd1851 av A.C. Toftegaard i Lögstör, Danmark
Beställare
Sjösatt
Levererad
Regnr 3159
Signal
Klassad
AssuransSydsveriges Assuransförening i Landskrona för 4.000 :-
HemmaTimmernabben
ÄgareJohan A. Gustavsson
BefälhavareJohan A. Gustavsson
Besättning2 man
På resaMönsterås – Visby
Förlist1912-10-28
PlatsÖstersjön ca.10′ från Gotland
OrsakKantrade och övergavs
Last63 famnar Björkved
POS
Djup
Sjk
Exnamn Anna Kristina (1889-1898) – Ane Kristine Elisabeth (1851-1889)

HISTORIK
Galeasen Hilma byggdes i Danska Lögstör 1851 av A.C. Toftegaard i ek och furu. Hon fick namnet Ane Kristine Elisabethmen döptes om 1889 till Anna Kristine. Till Sverige kom hon 1898 då ett rederi i Smuge köpte henne. Hon fick då sitt nuvarande namn Hilma. Hon såldes vidare 1903, den här gången till Mönsterås och vidare till Timmernabben i maj 1905, då till skepperen Johan Gustavsson.

FÖRLISNINGEN
Hilma förliste den 28 oktober 1912 i Östersjön mellan fastlandet och Gotland och beskrivs bäst av besättningen själv.

En notis i Oskarhamn-tidningen

I går morse inkom Hälsingborgsångaren Mimosa, kapten Corfitzon, till Oxelösunds hamn. Ombord på ångaren befann sig besättningen från den förolyckade galeasen Hilma, som bärgats av fartyget i närheten av Häradsskär.

Då ångaren vid 12-tiden i går natt befann sig på 29 distansminuters avstånd från Häradsskär, hördes höga rop på hjälp, och samtidigt varsnade man strax framför fartyget en liten bräcklig farkost med två manss besättning drivande vind för våg i den höga sjön. Det blåste vid tillfället en orkanlik sydostlig storm. Sedan de nödställda blivit ombordtagna, fått något till livs och värmt sina frusna lemmar, berättade de att de drivit omkring sedan kl. 12 i måndags middag, då deras fartyg kantrat.

Galeasen Hilma från Timmernabben, ägare och kapten, Johan Gustavsson, besättningskarl Linus Kartlsson hade i söndags midag avgått från Mönsterås till Visby med 63 famnar björkved, men då den hunnit på 10 distansminuters avstånd från Gotland hade däckslasten förskjutit sig, vilket hade till följd, att fartyget på några minuter kantrade. Det hela gick så snabbt, att de med knapp nöd hunno få med sig sina papper och sätta ut den lilla skeppsbåten, men några åror hade de ej, utan endast en brädlapp att manövrera med.

Då de anträffades av Mimosa, var båten i det närmaste vattenfylld samt kunde högst i ytterligare en timma ha hållit sig flytande, och de två skeppsbrutna hade förlorat allt hopp om räddning. Ingen mat hade de hunnit få med sig samt voro genomfrusna och förbi av trötthet. Det förolyckade fartyget var försäkrat i Sydsveriges assuransförening i Landskrona för 4.000 kronor. Som en egendomlighet kan nämnas att kapten Gustavssons familj vid hans avresa haft en aning om den förestående olyckan. Hans hustru hade drömt, att han skulle gå förlorad, och ville ej släppa honom hemifrån.

Skrivet av Göran Nilsson

Powered by BetterDocs

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.