ESK QUEEN

En förlisning inom hyfsat avstånd och av nyare art är Esk Queens grundstötning på Gotland 1970.
Stod länge kvar på grundet innan hon sjönk ner till 19 meters djup och än idag finns en del kvar att se.

Fakta
TypMotorlastfartyg
MaterialStål
Tonnage1 591 brt, 814 nrt, 2 244 dwt
Mått78,08 x 11,83 x 5,26 meter        
(256,0 x 38,9 x 16,675 fot)
Maskin6-cyl Klöckner-Humboldt-Deutz (420×660) om 1500 bhp
Fart11.5 knop
Byggd1959 Jos. L. Meyer, Papenburg
BeställareGranta Steam Shipping Co. Ltd, Newcastle
Sjösatt
Levererad
Regnr186889 IMO 5337135
SignalGBKU
KlassadEng Lloyds
Assurans
HemmaNewcastle
Ägare Eskgarth Shipping Co. Ltd & Eskglen Shipping Co. Ltd
Befälhavare(Manager) Comben Longstaff & Co. Ltd
Besättning13 man, i två båtar och plockades upp av helikopter samt lotsbåt
På resaFurillen – ?
Förlist1970-10-01
PlatsNV om Britgrund, mellan Smöjen och Grauten.(1,2 nm ut från Smöjen)
OrsakGrundstötning, bröts av och sjönk
LastKalksten
POS
Djup
Sjk
ExnamnSprightly, (59-69)

FÖRLISNINGEN
ESK QUEEN var i månadsskiftet september, oktober 1970 på resa från Furillen (Gotland), hon var för övrigt det sista fartyget som avgick därifrån med kalksten. Färden blev inte särskild lång då man grundstötte torsdagen den 1 okt. vid Britgrund utanför Smöjen, bara ett stenkast därifrån. Sjön gick hög och manskapet som räknades till 13 man gick i båtarna. 10 man tog plats i den ena samt 3 man i den andra och båda höll sig nära fartyget. Larm hade utfärdats 17.40 och en helikopter var först på plats, ca.18.10 och började genast hissa upp besättningen.

När man fått upp 7 man kom så lotsbåten och plockade över resten så helikoptern kunde gå in till Slite där KA-3 militär på övning tog hand om dem. Neptunbolaget var givetvis snabbt på plats med MERCUR och ATLAS men på grund av det hårda vädret kunde inget göras under fredagen. ATLAS gick in och avvaktade i Slite medan MERCUR fick annat uppdrag så det var PILEN med dykare ombord som fanns till hands. NEPTUN gick mot Kiel för att om möjligt hämta en stor kran för bärgningen. På tisdagen den 6 oktober var länspumpningen igång på allvar och skadorna började synas och det var värre än man befarade, skrovet stod nu på 9 meter djupt vatten och sjönk för var dag, nu var bara en del av överbyggnaden ovan vatten.

Neptuns bogserare hade nu gett upp och styrt hemåt och kvar fanns bara PILEN för att undersöka bränsletankarna. Under den svåra belastningen orkade inte skrovet stå pall och skottet mellan aktre lastrummet och maskin gav vika och senare vid en sydvästlig storm gled hon av grundet och lade sig tillrätta på botten.

Skrivet av Göran Nilsson

Powered by BetterDocs

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.