EMILIE

Ålands hav med dess trånga passager och de otaliga grynnor har sänkt många fartyg genom åren.
I Emilies fall var det ingen grynna utan en kollision mellan Söderarm och Åland.

Fakta
TypMotorkonare, 3-mastad
MaterialTrä
Tonnage250 brt, 225 nrt
Mått35,72 x 8,95 x 3,58 meter
Maskin
Fart
Byggd1920 av skeppsbyggmästare Jan Teär på Ösel
Beställarep.r. Jan Teär
Sjösatt
Levererad
Regnr701 (Estländskt reg.nr)
SignalHBJY
Klassad
AssuransOassurerat
HemmaKuresaar, Estland
Ägare
Befälhavare
Besättning8 man varav 6 man omkom
På resaJaagurahu – Iggesund
Förlist1932-10-12
Plats3,5 nm SV t V om Flöjtans fyr
OrsakKollision med ss Vesuvius, Helsingfors, sjönk inom 30 sek
Last400 ton Kalksten i rummet/Ingen last på däck
POS
Djup
Sjk
Exnamn

FÖRLISNINGEN
I Ålands hav rådde disigt väder i mitten av oktober 1932. Den svenska ångaren VESUVIUS, hemmahörande i Helsingborg befann sig vid 21-tiden på onsdagskvällen den 12 oktober 1932 cirka 3 distans sydväst om Flöjtans fyr när man upptäcker en lanterna för över. Avståndet är alldels för kort för att undvika kollision och den svenska ångaren rände med stor kraft in midskepps i EMILIE vars fockrigg klövs och hon sjönk på 30 sekunder.

Ombord vidtog man genast åtgärder för att om möjligt bistå och maskin stoppades. Båtsmannen hade lyckats få tag i en livboj så honom fiskade man upp. Kapten fann man fastklamrad vid propellern !!! vilken lyckligtvis var stoppad. Från de övriga hördes rop på hjälp som snart tystnade och VESUVIUS låg kvar på platsen till klockan 21 på torsdagen då man gav upp. Kursen sattes in mot Stockholm då även ångaren fått skador i fören. Lotsen E. Norman togs ombord vid Söderarm och färden fortsatte till Finnboda varv.

Skrivet av Göran Nilsson

Powered by BetterDocs

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.