EMANUEL (Motorgaleas)

Det skrivs mycket om en del fartygs förlisningar med räddningsaktioner och dramatik.
Många skutor som ligger som vrak idag har inte den historien utan sakta tynat bort i en vik i skärgården.
Emanuel är en sådant exempel där en vik vid Ornö blev hennes öde. Efter 10 år som sjunken blev hon avregistrerad 1984.

Fakta
TypMotorgaleas (Lustfartyg)
MaterialFuru / Ek
Tonnage32,76 brt, 25,03 nrt, 60 dwt        
Under däck: 30,22
Mått15,42 x 5,83 x 2,2 meter                 
Djup i rum. 1,87 m
Maskin22 Hk
Fart
Byggd1905 av J. Hagerman Viken
BeställareSkepparen Bengt Larsson, Råå
Sjösatt
Levererad
Regnr4434
SignalSEVP
Klassad
Assurans
HemmaOrnö, Stockholm
ÄgareHans Gustav Carlsson, Vendelsö
Befälhavare
Besättning
På resa
Förlist1970-talet
PlatsI en vik på Ornö, Stockholm
OrsakSjunken och avreg. 84
Last
POS
Djup
Sjk
Exnamn

HISTORIK
Hon byggdes 1905 i Viken av J. Hagerman för skepparen Bengt Larsson i Råå och fick en motor 1920 innan Bengt sålde henne vidare 1923 för 10 000 kr till ett partrederi (skepparen Johan Arvid Truedsson) Ålabodarna) . Maskinen byttes ut 1932 mot en Säffle på 22 hk. September 1944 var lyckades man segla rätt in i hjälpvedettbåten nr H 852 som låg till ankars utan tända lanternor. Emanuel var då på resa från Ven till Malmö med tegel och hon gick läck och sjönk inom 5 minuter. 2 man fanns ombord som gick i båten och Emanuels rederi begärde skadestånd på 22 500 kr av staten eftersom ingen ankarlanterna var tänd.

Processen gick igenom alla instanser och fastställdes i Högsta Domstolen där rederiet erhöll 6 793 kr. Under tiden processen pågick hade man redan bärgat Emanuel och sålt henne på auktion för 2 500 kr till AB Gustafsson & Söners skeppsvarv i Landskrona. Där satte man genast igång med att reparera henne för att i februari 1946 sälja henne till partrederi (handlare Gösta Jeppsson) Skillinge där hon kom att föras av Edvin Johansson. Juni 1947 såldes hon åter igen, nu för 14 300 kr till Kristiansands stad för att bli ”prickbåt” i Åhus hamn. För detta ändamål plockades all rigg bort förutom en kort bit av stormasten.

I nästan 20 år tjänade hon sitt syfte och 1966 såldes hon för att ”pensioneras”, nu till direktör Fritz Malte Larsson i Kristianstad. Hon togs till Karlhamns skeppsvarv där hon blev liggande innan hon året efter såldes till Ornö för att bli lustfartyg. 1984 blev hon avförd ur skeppsregistret då hon legat sjunken i en vik vid Ornö i cirka 10 år och där blev hon kvar. I alla fall om man ska tolka dom uppgifter som finns tillhands, men att 10 år efter fartyget sjunkit avregistrera detsamma kan ju “lukta lite”. Kanske hon sänktes innan och en del tyder ju på att det kan vara Mannes vrak

Skrivet av Göran Nilsson

Powered by BetterDocs

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.