Märkets Fyr i Ålands hav har skördat många offer genomåren och en del finns med på sidan sedan tidigare. Eha, som faktiskt till en början var svensk, gick på grund under svår dimma och sjönk innan bärgningsångaren kom fram.
Historien om hur hon hittades återges av dom som var med.

EHA på bilden som FENJA
Fakta
TypLastångare
Material
Tonnage 440 brt, 293 nrt, 520 dwt
Mått44,47 x 8,23 x 2,88 meter
Maskin2-cyl Compound, Lindbergs Mekaniska verkstad, Stockholm
Fart
Byggd1906 O. A. Brodin, Gävle Varv som FENJA
Beställare
Sjösatt
Levererad
Regnr4699 / 73715
SignalJQKH / ESXF
Klassad
Assurans
HemmaTallin, Estland
ÄgareLaevaühing, T. Teng m.fl., Tallin Estland
Befälhavare
Besättning11 stycken (10 män och 1 kvinna)
På resa Loksa – Kemi
Förlist1939-05-19
PlatsMärkets Fyr
OrsakGrundstötning
LastTegel och Kol
POS
Djup
Sjk
ExnamnFENJA — LIBERTA — BAUSEN
REDARE   
1906Rederi AB DisaGävleFENJA
1915O & W KallevigArendalFENJA
1917Skibs A/s Loddings Rederi 2KristianiaLIBERTA
1919Tönsbergs Rederi A/STönsbergLIBERTA
1935A/s Bausen (A. Velde)HaugesundBAUSEN
1937Laevaühing, T. Teng m.flTallinEHA

HISTORIK
Eha byggdes i Gävle 1906 som Compositångare med namnet FENJA för Rederi AB Disa, Gävle. Inregistrerades 1907-04-16 med nummer 4699. Hon tillhörde samma rederi till hon 1915-06-03 såldes till Norge (O & W Kallevig, Arendal) och sedan dess var hon i utlänsk ägo till hon förliste vid Märket fyr 1939.

FÖRLISNINGEN
Eha var på nordlig kurs på resa genom Ålands hav när man i tät dimma gick på grund vid Märkts fyr. Skrovet stod högt på grundet och gick läck men någon omedelbar fara ansågs inte föreligga vare sig för besättning ( 10 män + 1 kvinna) eller fartyget. Sakta men säkert vattenfylldes maskin- och akterrummet och vid 11-tiden lämnade besättningen ångaren och kvar blev bara befälen.

Trots ganska vindstilla väder gick sjön delvis hög och Eha högg hårt på grundet och läckaget blev allt värre. Man lyckades komma loss från grundet och ankrade upp i närheten av Märket, dock i sjunkande tillstånd. Allt man kunde göra nu var att vänta på bärgningsångaren och hoppas att inte fartyget skulle hinna sjunka innan hjälpen anlände.

På fredagskvällen vid 9-tiden gav Eha upp och sjönk till botten innan bärgningsångaren var framme. Besättningen hämtades av livräddningsbåten ”HANS HELENIUS” vid Märkets fyr och landsattes vid Eckerö vid 15-tiden på lördagen. Därifrån reste de sedan hem via Mariehamn och Åbo med den ordinarie turbåten.

Eha hittas av Micke & polare
Det hela började med en provisoriskt hopsatt dyk-expedition, bestående av fem entusiastiska dykare som med blandad erfarenhet av vrak och dykning på öppet hav gav sej ut till det mytomspunna grundet Märket. Grundet visade sej bestå av en hel Ö med hus och andra attiraljer så som en fyr och en jättelik mur, det var sommaren ´90.

Något år senare träffade vi en av dom gamla fyrvaktarna, som var på besök på sin gamla arbetsplats. (kommer tyvärr inte ihåg vad han hette). Han berättade att det fanns minst tre (3) vrak till som ingen hittat ännu (S/S Hesperius förskepp hade vi redan hittat), S/S Nida gick ganska fort att hitta då han visste ganska precis var den låg. Men S/S Eha krävde mer än tur och skicklighet, här krävdes all list och finurlighet som fanns att uppbringa. 

Det visade sej att båten låg på Finska sidan och då krävdes dyktillstånd av landskapstyrelsen på Åland. Sagt och gjort, resa till Åland bokades och efter en del övertalning och tjat lyckades vi få tillstånd att med eget fartyg dyka inom ett mycket begränsat område på den finska sidan av Märket. Efter en lång väntan ( 3 veckor ) fanns pappren att lösa ut mot en ansenlig summa på det lokala postkontoret, tro det eller ej, men det hette faktiskt POST kontor på den tiden.

Efter mycken möda med att öppna det hermetiskt tillslutna kuvertet, låg det där, tillståndet att dyka med eget fartyg på Finskt vatten. Numret på tillståndet var för övrigt nummer 13, så det kändes ju bra, eller… 
Men dykare är ju som bekant inga fegisar, så här skulle dykas. 

Efter en del förberedelser gav vi oss ut till Märket och började våra dykningar på den Finska sidan, vi han knappt komma i vattnet förrän det började bli lite obehaglig, det var strömt och då menar jag inte att det drog lite utan att det var som en flod, modell jätte, ja ja som bekant är ju inte dykare några fegisar. Sen dök nästa problem upp i form av Finska kustbevakningen, som undrade varför i PERKELE vi dök på deras sida. 13 tänkte jag tyst för mig själv. Men det funkade, dom glodde på papperet ett litet tag och sen åkte dom utan ett ord.

Åter till dykningen, två av mina dykkamrater sätter på sej och hoppar i, rakt ner på EHA, 13 tänkte jag tyst igen. Det var historien om S/S EHA och dess återfinnande. Hon ligger nu svårt is-pressad och utspridd över ett ganska stort område på sydsidan av Märket. 

Skrivet av Göran Nilsson & Micke J.

Powered by BetterDocs

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.