CLIPPER

Norr eller nordost om Gotland torde ligga en tysk Coaster vid namn Clipper som förlist så sent som 1965. Föga finns att läsa om detta här i Sverige då hon bara skulle passera förbi här och alla omkom dessutom. Lite vrakspillror är det enda spår efter henne.

CLIPPER som DEODAR
Fakta
TypCoaster f.d. ångtrålare
Material
Tonnage498 brt, 208 nrt, 640 dwt
Mått47,43 x 8,38 x 4,57 meter    
Djup i rum: 4,02 m
Maskin1 st. 4-takt 8-cyl om 300 hk, (Bohn &. Kähler Mot. & Masch. Fab. AG, Kiel)
Fart
Byggd1940 Goole Shipbuilding & Rep. Co. Ltd., Goole (Nybygge 349)
Beställare
Sjösatt26 mars 1940
Levererad
Regnr507613 (Lloyds)
SignalDICL
KlassadBureau Veritas
Assurans
HemmaHamburg
ÄgareKurt Renner, Paul Ibs & Gerhard Pomplun (W. von Essen & W. Jacoby)
Befälhavare
Besättning8 eller 9 (olika uppg.) man alla omkom
På resaKlaipeda – Rostock
Förlist1965-11-26   Avgick då
PlatsNorr om Gotland
OrsakOkänd, förlist i grovt väder med man och allt
Last614 ton Anthracitkol
POS
Djup
Sjk
ExnamnDeodar T124 (1940-52) – Mollex VI (52—54) – Werner Felter (54-62)

HISTORIK
Coastern CLIPPER byggdes 1940 vid Goole Shipbuilding & Rep. Co. Ltd som en engelsk eskort ångtrålare i ”Tree-klassen” med namnet DEODAR T 124. Hon mätte vid byggandet 459 brt 141 nrt och uppvisade måtten 46.50 x 8.64 x 4.39 meter och under däck satt en trippelexpansion om 850 hk.

Den 28 oktober 1952 kom hon till Hamburg och Gebr. Möller som även döpte om henne till MOLLEX VI. Två år senare, den 16 oktober 1954 var det så Heinr. K. Felter som tog över och 14 dagar senare döptes fartyget om, nu till Werner Fel­ter. Den 19 november skrivs Heinrich & Werner Felter som redare.

Besök på varv
Året efter (23 aprl-55) var hon inne på varv i Travewünde och slängde ut ångmaskinen och fick nu 1 4-takts 8-cylindrig (280/400) maskin om 300 hk, tillverkad 1955 av Bohn & Kähler Mot. & Masch. Fab. AG i Kiel. Hon kom även att byggas om rejält och hennes nya mått blev 47.43 x 8.38 x 4.47 meter och tonnaget 498 brt 208 nrt samt 640 dwt. Kurt Renner, Paul Ibs & Gerhard Pomplun (W. von Essen & W. Jacoby) tar över henne den 6 juni 1962 och dagen efter registreras hon för ett nytt namn CLIPPER som hon kom att heta vid förlisningen.

FÖRLISNINGEN
Den 26 november 1965 avgår Clipper från Klaipeda för resa hem till Tyskland med 614 ton Anthracitkol i lasten. Hårt väder rådde och man satte först kurs mot Sverige och Gotland och där någonstans försvann hon med man och allt. Ombord fanns 8-9 man (olika uppg från olika källor). Dagen efter fann andra fartyg en del vrakspillror norr om Gotland, så med stor sannolikhet förliste hon där och är än idag ej hittad. 

Skrivet av Göran Nilsson

Powered by BetterDocs

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.