fbpx

ANE

En av sjöfartens “Grand Old Lady” ligger på botten utanför Hudiksvall och väntar på oss dykare. Mellandagarna 1982 försvann en av Norrlands mest kända bogserare under en bogsering ner till Stockholm.

Fakta
Typ Bogserbåt
Material
Tonnage77 brt, 61 nrt
Mått23,41 x 4,86 x 2,54
Maskin 6-cyl. Deutz på 585 Ehk (1960)
Fart
Byggd1867 i järn vid Motala Mek. Verkstad AB, Motala
Beställare
Sjösatt
Levererad
Regnr3556
SignalJLBC
Klassad
Assurans
HemmaRamvik
Ägare KB Erikssons Sjötransporter, Ramvik
Befälhavare
Besättning
På resa Sundsvall – Lidingö
Förlist1982-12-27
PlatsBålsö utanför Hudiksvall
OrsakOkänd, sjönk under bogsering
LastIngen
POS
Djup
Sjk
ExnamnKALMARSUND N:o 1 VICTORIA – VIKTORIA – HUSUM – NESTOR

HISTORIK
Ane byggdes 1867 av järn vid Motala Mek. Verkstad i Motala med måtten 23.41×4.86×2.54 m och utrustades med varvets egen 1-cyl. ångmaskin på 80 Ihk (13×26 tum). Beställare var Ångbåtsbolaget Kalmarsund, Kalmar och hon byggdes som ett passargerarfartyg till en kostnad av 30.000 Rdr och fick namnet Kalmarsund N:o1. Hon sattes i trafik den 4 juni 1867 och var då det första maskindrivna fartyget på den reguljära rutten i sundet, och hon blev kvar där i 20 år.

Anes nästa kapitel blev en insjö då kapten J.O. Bergström i Sunne köpte henne i dec.1887 för att sätta henne i trafik på Fryken. I Sverige vid den tiden fanns en kronprinsessa vid namn Victoria och fick även bli Anes nya namn. I sjön Fryken blev hon konkurent med den hos oss dykare så kända Freja. Under hösten 1888 fick hon ingå i det nybildade “Ångbåts AB Victoria”, Rottneros och hon fick under 1894 en ny ångmaskin på 144 Ihk och kom att vara kvar på Fryken till 1915.

Blir bogserare
Ett partrederi i Kramfors, med Petrus Omberg som huvudredare köpte henne 1917 och ändrar stavning i namnet till Viktoriaoch nu börjar hennes tid som bogserare, Mo & Domsjö AB köper fartyget för 53.000:- den 11 augusti 1920. Nu får hon namnet Husum som också blir hemmaham och förblir så i 14 år tills hon i okt. 1934 säljs till Stockholm. Det är ett partrederi (Carl Wilhelm Grundel) som köpte henne för 6.000:- och hon får nu genomgå ytterligare ett namnbyte, nu till Nestor.

Det var planerat med stora reparationer men hon såldes på exekutiv auktion den 29 nov.1935 för 4.400:- till Manne Rönnbäck, Kalix. Nu förblev hon kvar uppe i Norrland under olika partrederier då 1951 Bengt Yngve Rönnbäck blev huvudredare, och hon blev samma år av med sin ångmaskin och fick en 300 Ehk motor, som för övrigt byttes 1960 till en 6-cyl. Deutz på 585 Ehk.

1965 blev det Rederibolaget Bröderna Rönnbäck & Co som ägde henne men fortfarande samma grupp av människor. Den 3 maj 1975 såldes fartyget för 190.000:- till Karl Erik Söderholm i Haparanda och hon fick sitt slutgiltiga namn Ane. men redan 1981 såldes hon vidare till KB Erikssons Sjötransporter, Ramvik men där blev hon mest liggande. Så det beslutades att hon skulle dras ned till Lidingö i Stockholm för att säljas. 

Förliser under bogsering
Om hon var såld eller skulle säljas är osäkert, men hon kom under bogsering måndagskväll den 27 dec. 1982 av samma rederis bogserbåt David. Till en början gick resan bra och men kommen till Bålsö, utanför Hudiksvall tillstötte problem. Besättningen upptäckte vid 20.30-tiden på kvällen att Ane låg med akterdäcket under vatten, och det var bara att hugga av bogservajen. Eller som Davids kapten Ulf Ullberg uttryckte det:
”Vi kapade trossarna snabbt som fan, när vi såg vad som skulle hända. Mer fanns inte att göra”.

Man hade även en annan gammal bogserare på släp, det var ”Lampis”, som även hon skulle ner till Lidingö för försäljning. Ane gick till botten på 5 min och man spekulerade i orsaken. Vädret var inte att klaga på och farten man gjorde var ca 7-8 knop. Under tisdagen kom en representant för Sjöfartsverket, men han kunde inget göra förutom att intervjua Davids 4 man starka besättning. Den troligaste teorin var att något rör under vattenlinjen frusit söner och vatten rusat in okontrollerat.

Ane ligger nu på ca 70 meters djup utanför Bålsön (Hudiksvall) och väntar på oss dykare att hitta henne.

Skrivet av Göran Nilsson

Dela:

Mer inlägg

Skicka ett meddelande

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.