Den norska ångaren Toras förlisning förbryllar mig en aning, vad hade hon där att göra? Platsen ligger ju inte utmed hennes färdrutt utan det måste varit hennes läckage som fick henne in i detta område.

Fakta
TypLastångare
Material Stål
Tonnage851 brt    476 nrt    1 400 dwt (844 brt   493 nrt   1 360 dwt)
Mått212,9 x 31,4 x 13,2 fot (64,9 x 9,5 x 4,7 meter)
Maskin3-cyl Trippelexp.(Christiansen & Meyer i Hamburg) på 478 Ihk/90 Nhk
Fart
Byggd1918 hos Schiffbau Ges. “Unterweser” mbh. i Lehe (byggnr 135)
BeställareA/S D/S Vesterhavet (J. Lauritzen) Esbjerg
Sjösatt28 mars 1918
Levererad21 okt. 1918 (komplett)
Regnr
SignalLJSP
KlassadDNV1A1
Assurans
HemmaArendal, Norge
ÄgareA/S A Hauge Rederi, Arendal
Befälhavare
Besättning
På resaKotka – Stavanger
Förlist1946-11-02
PlatsÅlands hav, Almagrundet ?
OrsakLäckage och sjönk
LastTimmer
POS
Djup
Sjk
ExnamnDorrit (1920-1937) — Paula (DK)(1918-1920)

HISTORIK

REDARE   
1918 – 1937 D/S A/S Vesterhavet
(J. Lauritzen,København), 
Esbjerg, DK PAULA/
DORR IT *
1937 – 1940 Skips A/S Hauges Rederi
(A. Hauge) 
Arendal TORA 
1940 – 1945 Nortraship TORA 
1945 – 1946 Skips A/S Hauges Rederi
(A. Hauge) 
Arendal TORA 
* Namnbyte 1920 Nortraship (Norska exilregeringens samlingsrederi för norska fartyg i allierad tjänst) 

FÖRLISNINGEN
Som jag skriver i ingressen blir jag lite förbryllad över denna förlisning. Klart är att TORA avgick från Kotka inne i finska viken med timmer för Stavanger. Någonstans syd om Åland gick man läck och fick in vatten i maskinrummet och troligen är det detta som gjort att man gick ifrån sin kurs och in mot Stockholm och grundare vatten för om möjligt rädda båda fartyg och besättning. Enligt uppgift ska hon dock inte kommit ända fram utan sjunkit i området Almagrunden – Landsort.

Skrivet av Göran Nilsson

Powered by BetterDocs

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.