SANDÖN

Det är inte alltför vanligt att “nya” fartyg sjunker på behagligt dykdjup och inom räckhåll för oss dykare. Sandön är undantaget där hon vilar på 17 meters djup. Visserligen med botten upp men ändock.

Fakta
TypMotorlastfartyg
Material Stål
Tonnage499 brt   303 nrt   1 265 dwt
Mått58,48 x 9,79 x 4,25 meter      
Djup i rum: 5,59 m
MaskinDiesel 998 Hk
Fart
Byggd1959 av Gravdals Skipsbyggeri, Sunde (byggnr 347)
BeställareSkips A/S Rinto (E.H. Kongshavn) Haugesund
Sjösatt
Levererad
Regnr10579
SignalSFZI
KlassadBureau Veritas
AssuransFörsäkrings AB Skandia
HemmaSkärhamn
Ägarep.r. Patrik Pettersson
Befälhavare
Besättning8 man, alla räddades
På resaHelsingborg – Vasa
Förlist1975-01-04
Plats7,5′ Ost om Kullagrundets boj. SV Kåsebärga
OrsakKantrade efter brand i maskinrummet
Last1 000 ton Kalciumfosfat och 150 ton Dicalsiumfosfat i rummet
POS
Djup
Sjk
ExnamnRinto (1959-1965)

HISTORIK
Sandön byggdes 1959 i Sunde för Skips A/S Rinto i Haugesund som nybygge 347 med tonnaget 499 brt, 313 nrt och 1.000 dwt och måtten 51.48 x 9.79 x 4.11 meter Djup i rum: 3.31 m. Kom till Sverige i februari 1965 då Folke Patriksson, Sven Karlsson, Göte Axelsson köpte henne och Folke lät sin pappa Patrik bli huvudredare. Redan efter 2 år i deras ägo var hon i blåsväder, ja inte bokstavligen utan snarare en brand ombord.

Det var när hon utanför Terschelling den 24 augusti 1967 med lera i rummet på resa mellan Teignmouth – Gävle fick brand ombord. Besättningen räddades och man lyckades även bogsera in skrovet till Harlingen där hon reparerades. Hon var även in på Falkenbergs varv 1970 då för en omfattande ombyggnad där hon gjordes helt shelterdäckat och förlängdes med flera meter och tonnaget ökades. 

FÖRLISNINGEN
Sandön firande in det nya (1975) året på sämsta tänkbara sätt. Hon var den 4 januari på resa från Helsingborg med kurs mot finska Vasa. I lastrummet fanns 1.000 ton Kalciumfosfat och 150 ton Dicalsiumfosfat och strax efter midnatt fick man problem. Klockan 00.12 uppstod en brand i maskinrummet när man var kommen cirka 7 distans ost om Kullagrundet. Besättningen som uppgick till 8 man gjorde tappra försök att släcka elden under hela morgonen och förmiddagen men fick överge fartyget klockan 13.10 och strax därefter kantrade hon. Efter cirka ytterligare 30 min gav hon så upp och försvann ner i djupet och lade sig med botten upp. Då var man hunnen till cirka 4 sjömil sydost om Kåseberga.

REDARE   
1959 – 1965Skips A/S Rinto, (E.H. Kongshavn)HaugesundRINTO
1965 – 1975p.r. Patrik PetterssonSkärhamnSANDÖN

Skrivet av Göran Nilsson

Powered by BetterDocs

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.