SANDÖ

Inloppet till Oslofjorden är stor och vid ändå lyckades två svenska fartyg kollidera. På 70 meters djup ligger Sandö och torde kunna nå med dagens blandgaser.

s/s SANDÖ
Fakta
Typ Lastångare
Material1 362,61 brt   965,38 nrt    2 300 dwt    
Under däck: 1 192,10
Tonnage73,78 x 11,02 x 4,96 meter      
Djup i rum: 4,87 m
Mått
Maskin579 IHK
Fart
Byggd1902 av Russel & Co., Port Glasgow (byggnr 503)
BeställareStoomv. Maats. Oostzee (Vinke & Co), Amsterdam
Sjösatt10 september 1902
Levererad
Regnr7529
SignalSEDO
Klassad
AssuransFörsäkrings AB Mälaren, Stockholm
HemmaStockholm
Ägare Rederi Ab Rex (K.M. Mälström)
BefälhavareE. Månsson (född 1907-11-08)
Besättning Ingen omkom
På resaLondon – Göteborg
Förlist1940-03-22
Plats 1,5 nm S t V från Færder fyr, Oslofjorden
OrsakKollision med ms NUOLJA, (Stockholm). Skada BB-bog. Sjönk
Last1 010 ton Styckegods i rummet/100 ton Styckegods på däck
POS
Djup
Sjk
Exnamn FRANS SUELL (1928-1935) — Ittersum (1902-1928)

HISTORIK
SANDÖ byggdes 1902 vid Port Glasgow för holländsk räkning och hade vid byggandet en trippelångmaskin om 720 IHK tillverkad av D. Rowan & Co., Glasgow. Till Sverige och Malmö kom hon den 28 november 1928 då Rederi Ab Malmö köpte henne för £9650. Stockholmare blev hon den 15 juli 1935 och var hemma där vid förlisningen 

REDARE     
1902 – 1928 Stoomv. Maats. Oostzee
(Vinke & Co) 
Amsterdam ITTERSUM
1928 – 1935 Rederi Ab Malmö
(John Sjölund) 
Malmö FRANS SUELL22/11-28
för £9650 
1935 – 1940 Rederi AB Rex Stockholm SANDÖ 15/7-35
för 70 000 kr 

FÖRLISNINGEN
SANDÖ var i mitten av mars 1940 på resa från London till Göteborg och var i början av påsk framme vid sydnorska kusten. Långfredagskvällen den 22 mars var SANDÖ cirka 1,5 nm S t V Færder fyr i Oslofjordens inlopp och råkade i tjocka kollidera med det svenska motorfartyget NUOLJA,(Stockholm) tillhörande Gränges. SANDÖ fick en skada i babords bog och sjönk snabbt till botten på cirka 70 meters djup. Lyckligtvis räddades hela besättningen.

SANDÖ torde ligga i det markerade området

Källa:
Brunos Vrakliggare sid 110
Sveriges Skeppslista 1933 sid 76, 77
Sveriges Skeppslista 1935 sid 74, 75
Sveriges Skeppslista 1939 sid 136, 137
Båtologen 1-1994 sod 5, 17

Skrivet av Göran Nilsson

Powered by BetterDocs

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.