PATRONIA

Ett fartyg många av oss har sett och kanske rent av åkt med är Patronia, Pendula eller Gillöga som hon är mer känd som för en del av oss. Stockholms skärgård liksom Skåne har hon haft som sina vatten under många år innan hon sjönk på 50 meters djup utanför fyren Gustaf Dalén.

PATRONIA här som Gillöga
Fakta
Typ
Material
Tonnage 60,54 brt, 30,10 nrt
Mått26,12 x 5,28 x 1,91 meter
Maskin2 st Volvo Penta TIMD 96 / 370 hk
Fart12 knop
Byggd1951 Hammarbyverken, Stockholm. Varvsbygge 31
Beställare
Sjösatt
Levererad
Regnr9254
Signal
Klassad
Assurans
Hemma
ÄgareBalestrand Cruise A/S
Befälhavare
Besättning
Passagerare

132
På resaStockholm – Norge
Förlist1994-12-02
Plats
OrsakUnder bogsering
LastIngen
POS
Djup
Sjk
ExnamnGILLÖGA – PENDULA
PATRONIA här som Pendula

HISTORIK
M/F Gillöga byggdes 1951 av Hammarbyverken i Stockholm som varvsbygge nr:31 och hon mätte 60,54 brt, 30,10 nrt. Dimensionen uppgick till 26,12 x 5,28 x 1,91 m och hon utrustades med två Volvo Penta TIMD 96 på 370 hk. Hon klassades för 132 passagerare och levererades till Waxholms Nya Ångfartygs Ab i maj 1951.

Hon blev insatt mellan Stockholm – Furusund – Sterbnäs och tjänstegjorde där till 1958 då hon såldes vidare till Helsingborg och Linjebuss International Ab. Hon blev i samband med detta ombyggd i Helsingborg och omdöpt till Pendula och den 18 mars 1959 insatt på Helsingborg – Helsinör.

Många ägarbyten
Under hela 60-talet gick hon mellan Helsingborg – Sletten – Ven, men dock bara på sommarhalvåret. 70-talet blev det några ändringar i både rutter och ägare då hon den 13 mars -75 körde sin sista dag i Linjebuss regi. Man försökte på en ny linje men den lades ner och Pedula såldes till Forsman Sightseeing Ab Stockholm, och döptes om till Lovön. 

Stockholmsrutten var Klara Strand – Drottningholm under sommartid, vilken hon behöll då nya ägaren Tourist Sightseeing köpte henne. Diverse ägerbyten och nytt namn igen då H/B Olofsson & Sandström Transport, Norrbyn köpte henne den 19 nov.1887. Namnet blev Patronia, vilket hon behöll resten av sin tid, även en ombyggnad skedde då fören försågs med en bogport. 

31 mars 1991 var det Marin & Maskin i Stockholm som köpte henne för att den 1 maj samma år sätta in henne mellan Stockholm och Fjäderholmarna. På dagen två år senare ändras rutten till Slussen – Fjäderholmarna – Ropsten, vilken bara varade säsongen ut och sedan blev hon upplagd. Den 28 oktober 1994 såldes hon till Norge och Bergen då Balestrand Cruise A/S köpte henne.

Ville inte lämna Sverige
Avsikten var att bogsera henne till Norge för renovering och under nytt namn Kvamsö driva henne i kryssningstrafik i Sognefjord. Resan påbörjades också men ekipaget kom bara till Landsort där Patronia den 2 december 1994 sjunker på 50 meters djup söder om Landsort i området in mot fyren Gustaf Dalén.

Skrivet av Göran Nilsson

Powered by BetterDocs

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.