Fartygsförlisningar i allmänhet och stora lastångare i synnerhet brukar ge rubriker, åtminstonde om någon omkom och i annat fall några spalter. Noras förlisning vid Västra Banken ägnade man inte mycket trycksvärta åt vilket gjort arbetet med henne lite trögare än vanligt men här kommer i alla fall lite fakta. 

NORA som Nenwater
Fakta
TypLastångare (Welldäckat, Barlasttankar i akterrummet)
MaterialStål
Tonnage2.218,92 brt, 1.740,81 nrt, 3.200 dwt     
Under däck: 1.688,39
Mått87,24 x 11,90 x 6,0 meter                        
Djup i rum: 5,60 m
MaskinTrippelångmaskin på 900 IHK
Fart10 knop
Byggd1889 av Short Brothers, Sunderland
BeställarePrince Steam Shipping Co, Newcastle
Sjösatt
Levererad
Regnr4646
SignalJQFP
KlassadEngelska Lloyd
AssuransOassurerat
HemmaHelsingborg
ÄgareOtto Banck, Helsingborg. Ägde 96% av Nora Köpt £ 8.000
BefälhavareS. G. Röing, Helsingborg
Besättning Ingen omkom
På resaHörnefors – Gävle
Förlist 1913-11-28
PlatsVästra Banken. Stengrund nära fyrskeppet
OrsakGrundstötning, SV vind, regntjocka, Neptun gav upp 1913-12-01
LastBarlast
POS
Djup
Sjk
ExnamnNENWATER (1900-1909) — ARABIAN PRINCE (1889-1900)

HISTORIK
Nora byggdes 1889 av Short Brothers i Sunderland med måtten 300,5 x 39,1 x 18,7 fot, (L/B 7,68 B/D 2,09). Hon var då welldäckat och barlasttankar i akterrummet. Efter diverse ägare i England köptes hon den 4 oktober 1906 av Otto Banck i Helsingborg som kom att äga henne till 96 % medan Anders W. Eek ägde övriga 4 % av fartyget. Köpesumman var £ 8000 och hon kom att behålla sitt namn vid inregistreringen till Sverige. Namnbytet skedde först i mitten av oktober 1909.

REDARE   
1889-1900Prince Steam Shipping CoNewcastleARABIAN PRINCE
1900-1901 Nentwater Shipping CoSouth ShieldsNENTWATER
1901-1906Fairwater S S CoCardiffNENTWATER
1906-1913Otto BanckHelsingborgNENTWATER / NORA*
*1909-okt. mittenNamnändringNORA
BEFÄLHAVARE   
1889-1906???
1906-1910Anders W.EekHelsingborg
1911-1912GustafElfverssonMölle
1913S. G.RöingHelsingborg
Eventuellt O. Gudmundsson efter Elfversson (En källa säger detta, men jag är tveksam)

FÖRLISNINGEN
Just själva förlisningen är inte mycket att orda om. Hon gick på i sydvästlig vind med regntjocka på de förädiska grunden i närheten av Västra Banken i Gävle Bukten och där satt hom fast. Neptun gick ut för att försöka bärga fartyget med redan den 1 december gav man upp.

Skrivet av Göran Nilsson

Powered by BetterDocs

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.