fbpx

NINA

Hanöbukten har skördat många offer bland sjöfarten och så också i Ninas fall.
Hon gick läck på nyårsafton och sjönk, lyckligtvis utan personskador. 

NINA här som Brill 1910
Fakta
Typ Motorgaleas
MaterialEk / Furu
Tonnage78,92 brt 57,23 nrt 120 dwt
Mått21,76 x 6,03 x 3,50 meter   
Djup i rum: 3,04 m
Maskin30 Hk
Fart
Byggd1877 Hull
Beställare
Sjösatt
Levererad
Regnr2307
SignalSHYD
Klassad
AssuransOassurerat
HemmaKarlskrona
ÄgareArthur Johansson
BefälhavareB. A. Andersson
BesättningIngen omkom
På resaYstad – Degerhamn
Förlist1946-12-31
PlatsHanöbukten, 27′ NO t O från Nedjan/Simrishamn
OrsakLäckage och sjönk
Last116,37 ton Kolstybb i rummet/Ingen last på däck
POS
Djup
Sjk
ExnamnBRILL

HISTORIK
Galeasen NINA byggdes i Hull 1877 och kom till Sverige där hon inregistrerades 1895 som BRILL . Ägare då var med största sannolikhet Albert Österberg på Gullholmen då vi vet att han ägde henne 1896 (se målningen nedan). Hon kom att säljas till Hällevik då redan i 1919 års skeppslista står ett partrederi Nils Ivarsson som redare för BRILL. Skutan fördes då av J. Persson och 1923 hörde BRILL fortfarande hemma i Hällevik med med John Jönsson som redare och hon fördes under dessa år av A.S. Duvell.

Maskin om 30 hk fick hon tidigt 30-tal och finna noterat i 1933 års skeppslista där det även framgår att Ola Olsson i Krokås redade henne. Åren 1939 samt 1940 var det en del reparationer i samband med att Arthus Johansson i Karlskrona tog över henne samt gav henne nytt namn NINA. 

FÖRLISNINGEN
NINA var vintern 1946 ute på en resa från Ystad till Degerhamn på Öland med 116,37 ton kolstybb i rummet. På däck förde hon ingen last. Det rådde dåligt väder i området och på nyårsafton 1946 gick NINA läck i Hanöbukten och började sjunka. Lyckligtvis klarade sig besättningen och vid sjöförhöret sägs….
Domstolen konstaterar: —
”Det gamla djuplastade fartyget synes ej hava kunnat utstå den påfrestning, som orsakats av det dåliga vädret”

Målning av Brill 1896

Skrivet av Göran Nilsson
Foton Hans- Erik Österberg (Albert Österbergs sonson)

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.