fbpx

NILFJORD

Mellan Örnsköldsvik och finska Vasa, mitt ute i Bottenhavet förliste ångaren Nilfjord. Sydost om Sydostbrotten vilar hon ännu idag helt orörd och förmodligen relativt hel då förlisningen skedde för mindre än 50 år sedan

NILFJORD här som ASTRIANIA (1926-1932)
Fakta
TypLastångare
MaterialJärn
Tonnage 532,54 brt, 339,33 nrt, 720 dwt                       Nyklassad maj 1954
Mått50,76 x 8,69 x 4,0 meter
Djup i rum: 3,6 m        Lloyds högsta klass
Maskin325 IHK
Fart
Byggd 1906 Eriksbergs Mek. Verkstad (byggnr 130)
BeställareÅngbåts AB Ferm, Kristinehamn
Sjösatt
LevereradAugusti 1906
Regnr4627
SignalJQDM / SKTG
Klassad
AssuransFörsäkrings AB Fylgia Stockholm
HemmaStockholm
ÄgareRederi AB Nilo (A. S. Horndahl) Stockholm
BefälhavareSven O. K. Nilsson
Besättning?            Räddade av ss Brita, Finland
På resaSkelleftehamn – Hull
Förlist1955-11-14 kl. 05
PlatsSydost om Sydostbrottens fyrskepp
Orsak Läckage, sjönk under bogsering av finska bärg. ångare Assistans
Last149 std. Sågade Trävaror i rummet / 65 std. dito på däck
POS
Djup
Sjk
Exnamn FERMIA — INGA — ASTRIANIA — HANESTRÖM IV — SYD

HISTORIK
Nilfjord var en Kristinehamnsångare som i augusti 1906 levererades till Ångbåts AB Ferm och där blev hon kvar i 15 år innan hon liksom många andra fartyg “valsade” runt bland ägare. Hur, var och när kan läsas längre ner och jag går vidare till hennes förlisning.

FÖRLISNINGEN
Nilfjord som var i Bottenhavet på södergående gick läck på lördagseftermiddagen (12/11). Läckan tilltog och via Härnösands Radio kallades den finska bärgningsångaren SS ASSISTANS, som låg i Finland, till platsen. Men först på plats var en annan finsk ångare, nämligen SS BRITA, som tog ombord besättningen förutom befälhavaren Nilsson och Överstyrman Fritz Prengel. Dessa två stannade kvar under bogseringen som påbörjades under lördagsnatten då ASSISTANS anlände.

Man siktade in sig på att gå mot den finska kusten med Nilfjord sjunkande allt djupare på släp. Efter 2.5 timme hade hon sjunkit så mycket att bogsertrossarna måste kapas och Nilfjord gav vid 5-tiden på morgonen (13/11)upp med ett fräsande och sjönk ner mot havets botten som på platsen beräknades till 80-90 m. Den övriga besättningen sattes iland i Stockholm av BRITA, men Kapten Nilsson och Överstyrman Prengel följde med ASSISTANS till Wasa där sjöförklaringen hölls.

NILFJORD här som HANESTRÖM IV (1934-1946)
REDAREHEMMANAMNKOSTNAD
1906 – 1921Ångbåts AB FermKristinehamnFERMIA 
1921 – 1921AB Emil Löfgren StockholmFERMIA100.000:-
1921 – 1925Rederi AB Ystad YstadINGA130.000:-
1925 – 1926Frans Ludvig PetterssonYstadINGA68.600:-
1926 – 1926Samuel AnderssonGöteborgINGA78.000:-
1926 – 1932Rederi AB Alfhem (S. Andersson)GöteborgINGA 
1932 – 1934Thomas Nielsen & PartnersHaugesund, PanamaASTRIANIA 
1934 – 1938Wikers ABGötaHANESTRÖM IV 
1938 – 1946Göta Elfdals TegelbrukGötaHANESTRÖM IV 
1946 – 1955Rederi AB Söderö (Willy Grosche)ÖregrundSYD315.000:-
1955 – 1955Rederi AB Nilo (A. S. Horndahl)StockholmNILFJORD215.000:-

Skrivet av Göran Nilsson

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.