NELLIE

En av de mer okända förlisningarna utanför Öland är Nellies. Hon hann inte registreras i de svenska rullarna och informationen om henne är knapphändig med svenska ögon mätt. Bara namnet ställer till oreda, ofta nämns Nelly som hennes namn vilket är felaktigt, och ska vara Nellie liksom rederiet som ägde henne

Fakta
TypLastångare
MaterialStål
Tonnage1 239 brt    738 nrt    1850 dwt        
Under däck: 1 005
Mått 71,74 x 10,26 x 4,57 m (235,5 x 33,8 x 15 fot)
Maskin3-cyl trippelexp. 157 nhk, Richardson, Westgarth & Co. Ltd. Sunderland
Fart
Byggd1905 av Osbourne, Graham & Co. Ltd, Hylton, Sunderland
Beställare
Sjösatt
Levererad
RegnrLloydsnr 118708
Signal (Engelsk Signal – HDGK)
KlassadEngelska Lloyd
Assurans
HemmaNyhamnsläge
ÄgareRederi AB Nellie, Brunnby
BefälhavareSven M Cronberg
BesättningTogs upp av ss Trudvang
På resaRäfsö – King Lynn
Förlist1927-08-19
PlatsCa. 6 miles Ost om Kappeluddens fyr, Öland
OrsakVattenfylldes i storm
Last396 std. Trävaror i rummet / 204 std. Trävaror på däck
POS
Djup
Sjk
ExnamnHeroit

HISTORIK
Nellie byggdes som ss HERIOT 1905 i Sunderland av Osbourne, Graham & Co. Ltd och ägdes av G. Gibson & Co Ltd i Leith och fördes främst av kapten W. Alexander . Hon byggdes som 1 däckad med singelskrov med 4 lastrum och mer kan i läsa själv längre ner i ett utdrag i Lloyds Register om henne. 

Den 13 april 1927 blev hon anmäld till registrering i de svenska rullarna av Rederi Ab Nellie, Brunnby och ett Interrimcertifikat utfärdades den 28 april -27. Befälhavare var då Frans Josef Olsson. Han kom dock att avlösas av Axel Bernhard Öfverberg och från den 15 juli och fram till dess förlisning var det Sven M. Cronberg som var dess befälhavare. Nellie han dock förlisa innan hon blev registrerad.

Utdrag ur Lloyds register

FÖRLISNINGEN
Nellie var i mitten av augusti 1927 på resa från Räfsö till King´s Lynn med last av ca 600 std. trävaror i hårt väder. Kommen till farvattnen utanför Öland fick man en stor brottsjö in över däck som slog bort skalkningskilarna på babords kolbox vilken snabbt fylldes med vatten. Fartyget blev genast vattenfyllt och sjönk den 19 augusti medan besättningen räddades av ss Trudvang.

Källa:
Brunos Vrakliggare sid 89
Båtologen 3-1979 sid 133

Skrivet av Göran Nilsson

Powered by BetterDocs

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.