MOLUND

Utklippan har alltid varit och är än idag en farlig plats för sjöfarten. Förr gick man ofta på grund där, idag med den allt mer täta trafiken ökar kollisionrisken och Molund är bara ett av många som slutat sina dagar på botten efter kollision.

MOLUND
Fakta
TypMotorlastfartyg
MaterialStål
Tonnage499 brt 256 nrt 990 dwt
Mått66,93 x 10,11 x 3,601 meter
Maskin4 takts 8 cyl (320/450) Klockner-Humboldt-Deutz om 746kW
Fart11,5 knop
Byggd1959 Schiffbau Ges. “Unterweser” AG, Bremerhaven (byggnr 407)
BeställareBruno Bischoff Reederei, Bremen
Sjösatt
Levererad
Regnr5051195 (IMO)
SignalJXBY. (tysk: DDSJ)
KlassadGermanischer Lloyd
Assurans
HemmaMo i Rana, Norge
Ägarep.r. Moram (Villy J. Jacobsen), Mo i Rana. Norge
Befälhavare
Besättning8 man, (6 omkom)
På resaHammerfall – Söråker
Förlist1983-06-09
Plats13 sjömil Syd Utklippan
OrsakKollision i tät tjocka med ms MONTE ALTO (Brazil) och sjönk snabbt
LastDolomitsten
POS
Djup
Sjk
ExnamnPep Trader (74-74) — Bremer Banken (59-74)

HISTORIK
MOLUND byggdes som BREMER BANKEN 1959 i tyska Bremerhaven för Bruno Bischoff Reederei, Bremen, vilka var inbladade i fartyget trots olika namn på fartygets redare. 1973 kom hon till Danmark och Kastrup samt fick nytt namn PER TRADER precis innan hon såldes vidare till Norge och Mo i Rana då H. Strand köpte henne och döpte om fartyget till MOLUND . Norge blev hon trogen trots flertalet ägarbyten.

REDARE   
1959 – 1960 Bruno Bischoff Reederei Bremen BREMER BANKEN 
1960 – 1968 Bre­mer Reederei Bruno Bischoff & Co. GmbH Bremen BREMER BANKEN 
1968 – 1973 Bruno Bi­schoff Reederei Bremen BREMER BANKEN 
1973 – 1973 P. E. Petersen Shipping Co. AS Kastrup BREMER BANKEN 
1973 – 1973 p.r. Pepnautika AS ?BREMER BANKEN 
1973 – 1974 Pepnautica IV (Pepnautika AS) ?BREMER BANKEN/ PER TRADER *
1974 – 1978 H. Strand Mo i Rana MOLUND 
1978 – 1979 M. Sparebank Mo i Rana MOLUND 
1979 – 1980 p.r. Olov Solvoll Mo i Rana MOLUND 
1980 – 1981 p.r. Olov Solvoll NarvikMOLUND 
1981 – 1982 p.r. Moram (Korr.red T. Husjord) Mo i Rana MOLUND 
1982 – 1983 p.r. Moram (Villy.J. Jacobsen) Mo i Rana MOLUND 
   * Namnbyte 1974 

FÖRLISNINGEN
I början av juni 1983 var Molund på resa mellan Hammerfall och Söråker. Vinden var sydvästlig och tät tjocka rådde när Molund befann sig söder om Öland och kolliderade klockan 20,40 med det i Brasilien hemmahörande ms MONTE ALTO och sjönk snabbt. Stort pådrag med både svensk helikopter men först på plats var den ryska tankern BOLGO BALT vars livbåt gav ifrån sig signaler som ledde den svenska helikoptern till rätt position.

2 man hade den ryska tankern plockat upp och helikoptern fann vrakdelar, en tom 12-mans livflotte samt en frälsarkrans men namnet ”Molund/Mo” vilket gav det förlista fartyget en identitet. Nu började ytterligare fartyg komma till platsen, bl.a. TV 244 och även helikoptern Q93 kom och hjälpte till då ytterligare sex man saknades. Man avbröt sökandet klockan 23,25 och innan dess hade Q93 landat på den ryska tankern och hämtat de två räddade besättningsmännen och förde dessa in till Karlskrona för vård.

Senare under samma sommar var Firma Dyk AB Stockholm på plats och till sin hjälp hade man räddningskryssaren GUSTAF DALÉN från Hasslö och sökte finna vraket. Den 3-4 augusti fann deras ”kamerautrustade miniubåt”! (Sjöuggla) det norska fartyget med flaggan vajande i strömmen.

Skrivet av Göran Nilsson

Powered by BetterDocs

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.