Våra finska grannar har ju haft en del tragiska förlisningar i sina farvatten och jag tänkta här berätta om en norsk bark som förliste med man och allt i vattnet utanför Hangö

Fakta
TypBark
Material
Tonnage564 brt   520 nrt    787 dwt
Mått 44,53 x 10,36 x 4,36 meter           
(146,1 x 34,0 x 14,3 fot)
Maskin
Fart
Byggd1891 i Arendal
BeställareRederiselskabet Mizpa (J. M. Johnsen), Tvedestrand
Sjösatt
LevereradDecember 1891
Regnr
SignalHTDP
Klassad
Assurans
HemmaRisör
ÄgareRederiselskabet Mizpa (Jens Marcussen, Askerøen), Risør
BefälhavareDanielsen
Besättning9 man, alla omkom
På resaSt. Petersburg – Arendal
Förlist1911-10-31
PlatsTulludden utanför Hangö
Orsak Okänt, men troligen grundstötning efter draggat
Last Barlast
POS
Djup
Sjk
Exnamn

HISTORIK

REDARE   
1891 – 1906 Rederiselskabet Mizpa (J. M. Johnsen) Tvedestrand 
1906 – 1911 Rederiselskabet Mizpa (Jens Marcussen, Askerøen) Risør 

FÖRLISNINGEN
MIZPA lämnade S:t Petersburg den 23 oktober 1911 i barlast för att segla till norska Arendal. Finska viken gick bra men när man närmade sig öppet vatten ute i Östersjön så rasade stormen för fullt. Man ankrade upp vid Bengtskär och på just denna plats sågs nödraketer den 31 oktober. Dagen efter flöt två lik iland, tätt sammanflätade och senare fann man även den 60-åriga kaptenen Danielsens kropp.

Massvis med vrakspillror flöt omkring och vid Tulludden hittades en flytväst med en silverklocka, personliga dokument samt en guldring med inskriptionen ”Helene”. När så delar av aktern med namnskylten ” MIZPA ” hittades rådde ingen tvekan längre utan man insåg att fartyget var totalt förlorat, vilket även bekräftades när man hittade loggboken. Troligen har ankarkättingarna brustit och fartyget slagits sönder och samman mot grunden i den hårda vinden. Mitt i alla vrakspillror hittades även en livbåt märkt ”Susanne, Bremen”, vilket gör det troligt att även denna skuta förlist samma dag.

Skrivet av Göran Nilsson

Powered by BetterDocs

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.