MERCHANT

Att gamla fartyg sjunker är inget ovanligt och Merchant är inget undantag förutom att hon sjunkit flera gånger. Hösten 1971 sjönk hon under bogsering till 20 meters djup utanför Fredhäll mitt inne i Stockholm.

MERCHANT fotad i Stocksund 1968-04-28
Fakta
TypLastmotorfartyg f.d. Ångfartyg
MaterialCompositbygge (Furu på Järnspant)
Tonnage203 brt 119 nrt 300 dwt
Mått30,69 x 7,10 x 3,30 meter    
Djup i rum: 3,06 m
Maskin150 hk
Fart
Byggd1889 av J. A. Svensson, Södra Garn
Beställare Justas A. Waller, Göteborg
Sjösatt
Levererad
Regnr1845
SignalSHLD
Klassad
Assurans
HemmaStockholm
Ägare Fabrikör Rune Andersson, Skälby (köpte juni 1964)
Befälhavare
BesättningIngen, sjönk under bogsering
På resaUlvsunda Industribrygga – Stockholms Frihamn
FörlistHösten 1971
PlatsUtanför Fredhäll, Stockholm
OrsakSjönk under bogsering till “Kremering”
LastIngen last
POS
Djup
Sjk
ExnamnÅMÅL – SIGRID

HISTORIK
Merchant byggdes 1889 av J. A. Svensson, Södra Garn för Justas A. Waller, Göteborg och var försedd med en 80 IHK ångmaskin ”under huven” men 1949 byttes den ut mot en 2-cyl. Jönköpings-motor. Ett av de få fartyg som sjunkit tre (3) gånger. 1958 när byggmästaren Erik Dahl köpte henne gick köpet vidare på oförändrade villkor till köpmannen Carl Andersson i Trollhättan som lät reparera inför klassning av henne på Grisslehamns varv. November 1963 skrevs dock att hon låg sjunken sedan flera år vid detta varv och inte kunde bärgas. Men bärgades gjorde hon av fabrikör Rune Andersson som köpte henne i juli 1964 för 2 000: -.

REDARE    
1898 – 1900 Justas A. WallerGöteborg SIGRID  
1900 – 1920 Rederi Ab UndaGöteborg SIGRID Överförd 
1920 – 1923 Rederi Ab Carlsten MarstrandSIGRID april 
1923 – 1948 Åmåls Nya Rederi Ab (A.G. Andersson) Åmål ÅMÅL jan 
1948 – 1956 Brandstorps Rederi Ab (Carl Magnusson)BandstorpÅMÅL  
1956 – 1958 Bruno Klintberg (skepparen)Göteborg MERCHANT feb. 
1958 – 1958 Erik DahlUddevallaMERCHANT 35 500: – 
1958 – 1964 Carl Harry Andersson Trollhättan MERCHANT Trollhättan 
1964 – 1971 Rune Andersson StockholmMERCHANT juli 2000: –

FÖRLISNINGEN
Det blev dock inte mycket av henne för något år senare låg hon sjunken vid Ulvsunda industriområde. Hösten 1971 bärgade man henne för att bogsera henne in till Stockholms frihamn för den slutliga nådastöten ”Kremering”. Men skam den som ger sig och MERCHANT vägrade ett sådant slut utan hon sjönk till cirka 20 meters djup utanför Fredhäll under bogseringen. 

Kan det vara “Värdhusvraket” ?? Likheten är påfallande och platserna inte allt för långt ifrån varandra

Skrivet av Göran Nilsson

Powered by BetterDocs

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.