fbpx

MEDEA

Otaliga är de fartyg som förlist med man & allt och vi inte riktigt vet hur det gick till. Ibland lyckas vi dykare hitta vraken och räta ut en del frågeteckan. I Medeas fall vet vi inte ens om hon ligger utmed den svenska kusten
eller om hon tog sig ner till södra Östersjön innan förlisningen.

MEDEA här som bark
Fakta
TypSkonertskepp (omtacklades 1906 från Bark)
MaterialEk
Tonnage318,24 brt, 291,14 nrt         
Under däck: 290,13
Mått34,50 x 8,10 x 4,20 meter     
Djup i rum: 4,43 m
Maskin
Fart
Byggd1869 Rostock
Beställare
Sjösatt
Levererad
Regnr983
SignalHVQC
Klassad
Assurans
HemmaStockholm
ÄgareErnst Theod Mattsson, Stockholm
BefälhavareErik August Lindström, Spillersboda, Frötuna
Besättning9 man, Alla omkom
På resaAxelsvik i Haparanda – Stettin, via ofrivilligt stopp i Dalarö
Förlist1917-11-21        Avgick 21:a
PlatsÖstersjön mellan Dalarö och Stettin
OrsakOkänd, förlist med man och allt         mina i S Östersjön ?
LastTrä i både rummet och på däcK
POS
Djup
Sjk
Exnamn

HISTORIK
Medea byggdes i Rostock och kom till Sverige i maj 1891 då ett rederi i Halmstad köpte henne för 14,450 mark. Under tiden i Halmstad råkade Medea ut för ett rejält missöde. Det var tidigt på våren 1899 då hon liggande i Halmstads hamn blev påseglad av ss Hilma Bissmarck, (sjfkl 13/3 i Halmstads Rådhusrätt).

Skadorna blev rejäla med bl.a. bortslitet roder, ramponerad styrinrättning och skeppsbåt. Vidare bräcktes hela akterstäven och kajutans akterkant trycktes in för att nämna några av skadorna. Via Norrtälje, dit hon köptes 1910 och fördes av kapten J.W. Westerberg från Tjockö, hamnade hon slutligen i Stockholm feb. 1916 och där hörde hon hemma vid försvinnandet.

FÖRLISNINGEN
Medea avgick från Axelvik i Haparanda de sista dagarna i okt. 1917 med trälast i både rum och på däck. Destination var Stettin men resan fick ett ofrivilligt stopp den 15 november. Kommer till Furuholmen i Husaröleden grundstötte man och fartyget fick bogseras in till Dalarö. Skrovet besiktigades och man fann endast obetydliga skador och ansåg henne i sjövärdigt skick så resan fick återupptas. Dalarö lämnades den 21 november på sydlig kurs och sedan upphör alla spår efter henne.

Officiellt antar man Medea lyckats ta sig till södra Östersjön och råkat ut för dess minering. Eller kan det vara så att skrovet trots allt fick skador man inte upptäckte vid besiktningen och hon gick läck mycket tidigare och ligger utmed den Svenska kusten?? Med tanke på kriget kan man anta att hon gick relativt nära land och att inget annat fartyg observerat henne är ju ett tecken på att hon kanske inte kom så långt trots allt.

BESÄTTNING     
BefälhavareErik AugustLindströmSpillersboda1864-02-12Gift
BästemanKarl GerhardJanssonLänna1893-11-15Ogift
MatrosErik AllanLarssonLänna1899-07-17Ogift
MatrosGustav SamuelWikströmLänna1898-11-11 Ogift
LättmatrosKarl GustavJanssonRådmansö1899-09-08Ogift
JungmanOskar EmanuelElmquistKrokek1902-01-22Ogift
JungmanOlof WilhelmStrömHärnösand1899-03-01Ogift
KockSven JohanÖstrandLänna1900-09-23Ogift
OKÄND
REDARE  
1869  – 1891-majOkänd?
1891-maj  –  1900-10-01Rederi i Halmstad Halmstad 
1900-10-01  –  1904p.r. Norrtälje medh.r. Anders Fredr. SjöbergNorrtälje
1904  –  1916-02-22Ny h.r. Carl Gust. Grönstadt Norrtälje
1916-02-22  –  1917-nov.Ernst Theod MattssonStockholm

Skrivet av Göran Nilsson

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.