fbpx

MARIE

Ålands hav har alltid varit ett gissel för sjöfarten och är en av anledningen till det stora antalet vrak i området. Den svenska skonerten Marie bör förmodligen räknas in som Åländskt vrak och torde finnas syd om Eckerö.

Vrakdelar samt kapten flöt iland i det röda området
Fakta
TypSkonert
Material Ek
Tonnage101,08 brt     88,73 nrt       
Under däck: 98,15
Mått24,35 x 6,50 x 3,2 meter    
Djup i rum: 3,04 m
Maskin
Fart
Byggd1865 i Nordby, Fan ø av Jes Thomsen Hansen (River Jes)
Beställarep.r. Ig. H. Jessen, Nordby, Fan ø
Sjösatt
Levererad
Regnr4012
SignalJMQV
Klassad
Assurans
Hemma St. Anna
Ägarep.r. F.A.L. Widgar, St. Anna
BefälhavareF.A.L. Widgar, St. Anna
BesättningAlla omkom
På resaLimhamn – Gävle
Förlist1913-09-26 (Avgick den 26:e)
PlatsÅlands hav
OrsakOkänd, försvann med man och allt
Last1 504 säckar Cement
POS
Djup
Sjk
ExnamnMETTE

HISTORIK
MARIE byggdes som METTE 1865 i Nordby, Fanø av den i folkmun kallad ”River Jes” men hans riktiga namn var Jes Thomsen Hansen. Hon mätte då 49 Kommerceläster och beställare var Ig. H. Jessen. 1894 var det dags för en förbyggnad och hon blev zinkförhydrad. 

Till Sverige och Brantevik kom hon 1902 samt inregistrerades i de svenska rullorna samma år med Nr: 4012. Slutligen hamnade hon i februari 1913 i St. Anna då p.r. F.A.L. Widgar köpte henne för 4 000kr. 

REDARE     
1865 – 1876 p.r. Ig. H. JessenNordby, Fanø METTE 
1876 – 1895 p.r. Albert H. FriisMarstal METTE
1895 – 1902 p.r. Anders E. RasmussenMarstal METTE
1902 – 1906 p.r. Johan HanssonBrantevik MARIE8 500 kr 
1906 – 1910 p.r. Ingvar PerssonBrantevikMARIE5 600 kr 
1910 – 1913 p.r. F.A.L. WidgarSt. AnnaMARIE4 000 kr 
BEFÄLHAVARE 
1865 – 1902 Div. danska befälhavare 
1902 – 1906 Anders Widerbrg, Viarp 
1916 – 1910 Johan Olsson, Viarp 
1910 – 1913 Wiktor Bengtsson 
1913 – 1913 F.A.L. Widgar, St. Anna 

FÖRLISNINGEN
MARIE avgick från Limhamn den 26 september 1913 för en resa norrut genom Östersjön upp till Gävle. Fram kom hon aldrig utan gick under med man och allt under resan och var helt spårlöst borta. Cirka en månad efter, den 21 oktober, fick man spår efter henne då kaptens kropp flöt iland på Eckerö i Åland. Vissa vrakrester drev också iland i närheten och det gav vid handen att MARIE förlist i Ålands hav troligen i månadsskiftet sep/okt 1913.

Skrivet av Göran Nilsson

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.