fbpx

MAJA

En förlisning man tvivlar om är Maja som gick till botten 24 september 1976 hurvida det var avsiktligt eller ej. Hur som helst ligger det därute ett vrak och väntar på oss dykare.

MAJA Foto: HC Edborg
Fakta
TypLustfartyg / Motorgaleas
MaterialEk / Furu på kravel
Tonnage86 brt   55 nrt   124 dwt
Mått22,57 x 6,38 x 2,90 meter    
Djup i rum: 2,33 m
Maskin80 EHK
Fart
Byggd1908 av skeppsbyggare J. H. Ladiges i Haaseldorf
BeställareTyskt rederi
Sjösatt
Levererad
Regnr7732
SignalSJFO
Klassad
Assurans
HemmaVästerås
ÄgarePrinz Carolath
Per Anders Edvard Olofsson, Västerås, (köpte 1974)
Befälhavare
Besättning3 man i flotten, räddades efter 4 tim
På resaHolmsund – Gävle
Förlist1976-09-24
Plats7′ NNO om Bondens fyr, Nordmaling
Orsak Läckage, sjönk
LastIngen last
POS
Djup
Sjk
Exnamn

HISTORIK
MAJA byggdes skonertriggad 1908 av skeppsbyggare J. H. Ladiges i Haaseldorf för tysk räkning och kom att föras av Hans Hinrich Seebeck. Redan 1911 kantrade hon vid Stolpe Bank men lyckligtvis flöt hon i marvatten och kunde bogseras in till hamn för att senare repareras. Motor om 56 hk sattes in 1923 innan hon 1929 såldes till Danmark där hon kom att föras av Gudmundur Jonsson, Ommel.

Till Sverige och ett partrederi (Hilmer Bernhard Hermansson) i Skärhamn kom hon i februari 1931 och då blev det Janne Albert Hermansson som förde befälet ombord. Det kom han att göra i många år med visst avbrott (augusti 1933 samt nästan hela 1937). En ny maskin om 80 EHK monterades in 1938 och hon kom att tacklas som galeas 1957. Lustfartyg blev MAJA 1965 då hon såldes till Stockholm och Bjarne Nils Evaldt. 1974 hamnade hon så i Västerås och var hemma där vid förlisningen. 

FÖRLISNINGEN
På sin resa mellan Holmsund och Gävle i slutet av september 1976 gick man läck cirka 7’ NNO on Bondens fyr utanför Nordmaling. Besättningen om 3 man fann inget annat att göra än att gå i flotten och invänta hjälp. Efter 4 timmar kom så ett marint transportfartyg som passerade och plockade upp manskapet. Man befann sig då cirka en sjömil SSO Bondes fyr.

Skrivet av Göran Nilsson

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.