LOTHAREINS

Fakta
TypMotorlastfartyg f.d. Lastångare
MaterialStål
Tonnage485 brt 240 nrt 710 dwt
Mått55,01 x 8,56 x 4,15 meter  (Lloyds 1965-66)
Maskin8-cyl 4-takts MAK Masch. Bau Kiel AG (mont. 1955)
Fart
Byggd1921-22 Ostseewerft AG, Stettin (byggnr 1)
BeställareKurland Dampfschiffahrts AG, Stettin
Sjösatt
Levererad
RegnrLloydsnr 521254
SignalDGYY (ex. signal JGVM / DHSP)
KlassadGermanischer Lloyd
Assurans
HemmaHamburg
ÄgareFru Ilse Richters
Befälhavare
BesättningIngen omkom
På resa Kolberg – Nyköping
Förlist1965-01-28
Plats 1,2 metersgrundet VSV Gumbådarna, norr om Hävringe
OrsakGrundstötning, bröts itu och sjönk
LastBarlast i rummet/Ingen last på däck
POS
Djup
Sjk
Exnamn URSULA (55-55) – OSKAR FRIEDRICH (55-29) – FINNLAND (29-21)

HISTORIK
LOTHAREINS byggdes som en lastångare 1921-22 vid Ostseewerft AG i tyska Stettin som nybygge 1. Vid byggandet hade hon en trippelexpansionsmaskin om 41 Nhk tillverkad av Christiansen & Meyer Hon byggdes för Kurland Dampfschiffahrts AG i samma stad och hette då FINNLAND , ett namn hon behöll till 19 juli 1929, då hon hamnade hos L. F. Mathies & Co.i Hamburg med namnet OSKAR FRIEDRICH. 

1955 var ett händelserikt år för ångaren. Dels ägarbyte och in på varv för att slänga ut ångmaskinen och ersätta den med en 8-cyl 4 taktare från MAK Masch. Bau Kiel AG, Kiel. Namnbyte till URSULA men frågan är om hon någonsin seglande under detta namn för redan 14 oktober 1955 fick hon sitt slutgiltiga namn LOTHAREINS och då låg hon fortfarande på varvet för maskinbyte. Sin sista ägare, Fru Ilse Richters, kom in den 18 juni 1959 och var så vid förlisningen januari 1965.

REDARE    
1922 – 1929 Kurland Dampfschiffahrts AG Stettin, (Ty) FINNLAND 
1929 – 1955 L. F. Mathies & Co. Hamburg OSKAR FRIEDRICH 
1955 – 1959 Barthold Richters Hamburg URSULA / LOTHAREINS 
1959 – 1965 Ilse Richters Hamburg LOTHAREINS 

FÖRLISNINGEN
I slutet av januari 1965 avgick LOTHAREINS i barlast från tyska Kolberg för att gå norrut i Östersjön mot destinationen Nyköping. Resan gick till en början bra med kommen till farvattnen utanför Hävringe fick hon den 28 januari grundkänning och satt fast på 1,2 metersgrundet VSV Gumbådarna. Med tiden bröts hon itu och sjönk ner till 16 meters djup där vi dykare idag besöker henne.

Skrivet av Göran Nilsson

Powered by BetterDocs

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.