KÖLN

Året är 1940 och sommaren är i antågnade. Den stora tyska krigsmaskinen breder ut sig i Europa, vilket för med sig att malmrutten mellan Luleå och tyska hamnar är flitigt trafikerad. I slutet av juni är den tyska lastångaren S/S Köln på väg från Luleå hem till Tyskland med 12,000 ton kol ombord. Vädret var strålande och ombord firande man tyskarnas segermarsch genom Frankrike. Eller vad det så att man antagit den svenska sedan att fira midsommar.

Fakta
TypLastångare
MaterialJärn
Tonnage7 881 brt   4 833 nrt    9 265 dwt
Mått144,90 x 18,51 x 10,82 meter    
Djup i rum:10,01 m
Maskin Trippelexpansionsmaskin,(820x1340x2200/1400) 4400 PSI, varvets egen
Fart14,5 knop
Byggd1922 Bremer Vulkan, Vegesack (byggnr 591)
BeställareNorddeutscher Lloyd, Bremen
Sjösatt1921-11-12
Levererad1922-03-15
Regnr
SignalQLNB – DOCC
Klassad
Assurans
HemmaBremen
ÄgareNorddeutscher Lloyd, Bremen
Befälhavare55 man, alla räddades
Besättning
På resaLuleå – Hamburg
Förlist1940-06-28
PlatsArgos Fyr
OrsakGrundstötning
Last12.000 ton järnmalm
POS
Djup
Sjk
Exnamn

HISTORIK
Köln var egentligen tänkt byggas som ss MARBURG men av någon anledning blev det KÖLN och tonnaget vid byggandet var 9 265 brt, 5 514 nrt och 11150 dwt. Hon kom dock den 8 maj 1934 att mätas om till hennes nuvarande tonnage. Byggandet skedde vid Bremer Vulkan i Vegesack som nybygge 591 och hon överlämnades den 15 mars 1922 till beställaren N D L i Bremen. 

FÖRLISNINGEN
Resan hem till Tyskland förflöt bra tills man passerat Gävlebukten och närmades sig Gräsö. Där tog deras firade slut och natten till torsdagen den 27 juni rände hon med full fart rakt upp på Argosgrundet. Farten var så hög att halva fartyget gick över klacken och hon bröts itu, (se bilden nedan). Hon hade som ni förstått ingen lots ombord. Neptunbolget var snabbt på plats men utsikterna att rädda fartyget bedömndes som små.

Inkvarteringen
Eftersom sommaren stod på lur och sommargästerna var i antågande hade man svårt att härbärga hela den 55 man stora besättningen på hotellet i Öregrund. Delar av besättningen fick föras vidare och under natten till lördagen kom den till Gävle där dom inkvarterades. I Öregrund stannade endast de som behövdes, däribland givetvis kapten. Ute vid haveristen gjordes försök av bärgningsångaren Hermes att bärga Köln. Man gav snart upp och inriktade sig istället på att försöka rädda inventarierna.

Tavlan
Bland annat räddades en tavla som kapten senare använde som en delbetalning till hotellet för logi och mat. Tavlan är en oljemålning föreställer Köln där Kölnerdomen tar en central plats i målningen. Tavlan är relativt stor och skall ha hängt i kaptensmässen ombord på fartyget. Tavlan finns idag i en stuga ute på Gräsö.

S/S Kölns propeller
En liten historia om fartygets propeller. Någon gång på 60-talet skall fartygets propellerer ha sprängts av från fartyget där det låg på botten. Propellern var enligt uppgift av brons och oerhört stor och tung. Så tung att de ej kunde få propellern ombord med den bärgningsutrustning de hade att tillgå. Propellern fraktades ändå till Stockholm hängandes i en tross fastgjord längs fartygets sida.

Brevet
Ett år efter förlisningen skrev kaptenen på S/S Köln ett brev riktat till Öregrunds stad och dess medborgare där en del Öregrundsbor nämndes vid namn. I brevet tackade han de inblandade för deras insatser. Brevet finns liksom tavlan än idag bevarat.

Till botten 
S/S Köln blev stående på Argosgrundet och året efter kom så S/S Gerda Ferdinand och körde rakt in i Köln. Båda vraken stod kvar tills året efter (1942) då en nordvästlig höststorm fick dom att glida av grundet och lägga sig på botten. Där ligger hon fortfarande till glädje för oss dykare. Jag har själv varit ner och kikat på bråten som en gång var detta stolta fartyg.

Skrivet av Göran Nilsson

Powered by BetterDocs

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.