fbpx

JOHN

Fakta
TypMotorgaleas
MaterialEk
Tonnage94 brt   65 nrt   150 dwt
Mått26,10 x 6,04 x 3,0 meter     
Djup i rum: 2,73 meter
Maskin24 hk, mont.maj 1922
Fart
Byggd1876 Bideford
Beställare
Sjösatt
Levererad
Regnr5101
SignalJRTL
Klassad
Assurans
HemmaHällevik
Ägare p.r. Bror Persson, Hällevik
BefälhavareBror Persson
Besättning5 man, ingen omkom
På resaSölvesborg – Stockholm
Förlist1929-04-23
PlatsNO om Hartsö-Enskär (Sävsundet) Hävringe
OrsakGrundstötning i storm och snötjocka
Last 144 ton tegel och cement i rummet/Ingen last på däck
POS
Djup
Sjk
ExnamnNoe (1876-1910)

HISTORIK
JOHN byggdes som NOE 1876 i Bideford för engelsk räkning men kom till Sverige och inregistrerades 1910 på Olof Olsson i Edshultshall. Någon tid senare togs hon över av Nils Olsson i samma stad innan Bror Persson köpte henne den 9 april 1918. JOHN blev motorgaleas i maj 1922 när en 24 hk maskin sattes in.

FÖRLISNINGEN
JOHN avgick från Sölvesborg tidigt på morgonen den 21 april 1929 med destination Stockholm och i lastrummet fanns 144 ton cement och tegel. Man gick igenom Kalmarsund och passerade Kungsgrundets lysboj vid 18-tiden den 22 april. Vädret blev nu allt sämre och vinden med snötjocka tilltog till storm och hög sjö rådde i området. 

En liten ljusning kunde under natten skönjas och klockan 02,25 klarnade det upp för ett ögonblick, tillräckligt länge för att en fyrblänk kunde iakttagas och ombord trodde man det var Hävringe fyrskepp. Snötjockan gjorde ytterligare iakttagelser omöjliga och inte förrän 15 minuter senare fick man se att fyren var Enskär och inte Hävringe. Kursen sattes då omedelbart västvart men då JOHN redan var inne bland bränningarna var det för sent och kort därefter grundstötte hon rejält. Besättningen räddade sig i skeppsbåten men för JOHN var ödet beseglat och hon blev vrak på grunt vatten.

Källa:
Brunos Vrakliggare sid 92
Sveriges Skeppslista 1910 sid 202, 203
Sveriges Skeppslista 1913 sid 198, 199
Sveriges Skeppslista 1919 sid 204, 205
Sveriges Skeppslista 1921 sid 210, 211
Sveriges Skeppslista 1923 sid 162, 163
BL 2-91 sid 66
Blekingenboken 1981 sid 124

Skrivet av Göran Nilsson

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.