IREVIK

På ganska kort avstånd från Trelleborg vilar Irevik på behagligt djup, tillräckligt för att skydda vraken men ändå tillgängligt för de flesta dykare. Den 15 april 1967 kolliderade hon med ett mycket större fartyg och gick till botten.

Fakta
TypMotorfartyg
MaterialStål
Tonnage283 brt, 156 nrt, 400 dwt
Mått41,23 x 6,95 x 2,90 meter      
Djup i rum: 2,88 m
Maskin200 EHK (4 cyl från Deutsche Werke AG Kiel)
Fart
Byggd1938 Greifenwerft G.m.b.H, Stettin (byggnr 62)
BeställareWilhelm Ehlert, Stettin
Sjösatt
Levererad
Regnr9348 (Lloyds nr 516289)
SignalSGAZ
KlassadBureau Veritas (Lloyds tills augusti 1956)
AssuransFörsäkrings AB Skandia
HemmaKappelshamn
Ägare p.r. Yngve Karl Adolf Jakobsson
Befälhavare
BesättningBesättningen i gummiflotte och räddades
På resaRanders – Gävle
Förlist1967-04-15
Platsca 5,5 nm Söder om Trelleborg
OrsakKollision med ss Diopside (16511 dwt), Panama. Skada midskepps
Last Barlast
POS
Djup
Sjk
ExnamnIDUNA – Brunsnæs – Argus

HISTORIK
IREVIK byggdes 1938 i Stettin som ett motorlastfartyg (Coaster) för Wilhelm Ehlert, Stettin men kom att tas över av den Tyska marinen 1939 med namnet ARGUS LAT 22 fram till 1941 då ”tillägget” blev H 450. Efter kriget blev hon en del av det tyska skadeståndet till Danmark och överlämnades dit den 23 maj 1947 samt omdöpt till BRUNSNÆS. Hon kom dock att snabbt bli uppköpt, nu till ett partrederi i Gråsten som i oktober 1947 köpte och döpte om henne till IDUNA av Gråsten.

Till Sverige kom hon i februari 1952 då lotsförman N.E.A. Malmberg i Simrishamn köpte henne. Den 22 augusti 1956 kom hon till Wilhelmshafen där hon förlängdes med cirka 5 meter. Arbetet var klart på en månad och hon avgick från varvet 23 september för att komma hem till Simrishamn den 7 oktober. Förutom förlängningen hade hon även utrustats med två luckor i stäven. November 1962 såldes hon för 250 000:- till p.r. Yngve Karl Adolf Jakobsson i Kappelshamn och omdöpt till IREVIK.

FÖRLISNINGEN
IREVIK var i mitten av april 1967 på resa från Randers i barlast upp till Gävle. Utanför Trelleborg kolliderade fartyget den 15 april med det Panama registrerade DIOPSIDE, vilket mätte 16 511 dwt och således mycket större än IREVIK som gick till botten efter en skada midskepps. Befälhavaren på IREVIK blev senare dömd för navigerat ovarsamt.

Skrivet av Göran Nilsson

Powered by BetterDocs

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.