HUMBER

Ett vrak det dyks på idag är det svenska Humber som ligger utanför Öland.
Tragisk förlisning där hela besättningen omkom en februaridag 1956.

HUMBER här som JANE
Fakta
Typ Lastmotorfartyg
Material Stål
Tonnage240 brt 110 nrt 290 dwt
Mått31,54 x 7,05 x 3,21 meter
Maskin260 Hk
Fart
Byggd1903 av Scott & Sons, Bowling, England (Byggnr 161)
BeställareJoseph Monks & Co. Ltd, Liverpool
Sjösatt28 februari 1903 (färdig mars 1903)
Levererad
Regnr9377
SignalSGAH
KlassadBureau Veritas
Assurans
HemmaGotland
ÄgareOtto Magnusson
BefälhavareHans Lundkvist, Stockholm
Besättning5 man alla omkom
På resaVisby – Oxelösund
Förlist1956-02-12/13 (Avgick 12 feb. vid 06-tiden)
Platscirka 15 sjömil nordost om Böda på Öland
OrsakOkänd, troligen isskruvning
LastJärnskrot i rummet/Ingen last på däck
POS
Djup
Sjk
ExnamnELLEN SCAN (1947-1952) — JANE (1903-1947)

HISTORIK
HUMBER byggdes i engelska Bowling med namnet JANE som en ångare. Hon bytte senare namn till ELLEN SCAN i samband med att hon köptes över till Köpenhamn 1947 och inregistrerades med nr: D 278 samt signalen OXGQ Sista gången hon finns i danska skeppslistor som ångare är 1950 ty redan i 1951 års lista återfinns hon som motorfartyg. 

Hon kom till Sverige 1952 och fick sitt slutgiltiga namn HUMBER . Det var Olle Gillholm i Bohus-Björkö som tog sig an henne och det var först strax före förlisningen som hon köptes av Otto Magnusson som var en på Gotland välkänd sjökapten och redare som bland annat drev AB Sjölinjer för godstrafik mellan Gotland och fastlandet. Meningen var att även HUMBER skulle ingå i den ”AB Sjölinjer”.

REDARE     
1903 – 19?? Joseph Monks & Co. Ltd Liverpool JANE   
19?? – 1947 Kyle Shipping Co. Ltd LiverpoolJANE  
1947 – 1952 Scan-Ship, Rederi AktieselskabKöpenhamn ELLEN SCAN 
1952 – 1956 Olle Gillholm Bohus-Björkö, (Göteborg) HUMBER 
1956 – 1956 Otto Magnusson Gotland HUMBER (AB Sjölinjer)

FÖRLISNINGEN
Orsaken till förlisningen kan vi bara spekulera i eftersom hon förliste med man och allt. Klart är att hon avgick vid 6-tiden på morgonen den 12 februari 1956. Vädret hade varit nyckfullt med stormar och isdrivning. Det förelåg även stormvarning i prognosen för kommande dygnen. Klart är att den sista kontakten med HUMBER var utanför Storkläppens fyr utanför Västervik då isbrytaren THULE siktade henne. När man inte hört av HUMBER sickades på onsdagen ut en helikopter och två flygplan samt isbrytaren YMER, dock utan resultat. Så här i efterhand vet vi att de letade för långt norrut. HUMBER hade troligen fastnat i isen och följt med ända tillbaks till farvattnen utanför Öland där hon sjönk

Från en del håll riktades kritik mot “Humber”. Tungt lastad, underbemannad och utan full behörighet hos en del av besättningen gick fartyget ut trots vädret.
– ”Hade jag fått se besättningslistan i förväg hade jag aldrig släppt iväg fartyget. Men nu fick jag se listan lagd i min brevlåda, och då hade redan “Humber” avgått”, förklarade hamnkaptenen Arthur Johansson.

– ”Jag varnade skepparen för att avgå eftersom det var stormvarning”, förklarade lotsförman Dahlbeck. 

SJÖFÖRKLARING 
Vid sjöförklaringen antogs att “Humber” hade förlist dagen efter avresan, antingen i storm på öppet vatten eller genom att ha skruvats ner i isen. Otto Magnusson förklarade att fartygets befälhavare mot hans vilja avgått för tidigt, det vill säga på morgonen istället för på kvällen. Hade man gått på kvällen istället så skulle man ha mött isen på fastlandssidan i dagsljus på morgonen, menade han.

BESÄTTNING  
KaptenHans LundkvistStockholm
Styrman Britt Holmstedt Hejde
1:e maskinist Fred HellströmVisby
2:e maskinist Birger Nilsson-Södergren Sanda
Båtsman Per Inge StenmarkLummelunda

Skrivet av Göran Nilsson

Powered by BetterDocs

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.