HEIMDAL

Fakta
TypLastångare
MaterialStål
Tonnage4 498 brt, 2 706 nrt, 7 400 dwt
Mått113,76 x 15,93 x 7,09 meter      
Djup i rum: 7,84 m
MaskinTrippelångmaskin om 1.780 IHK, varvets egen
Fart
Byggd1928 hos D & W Hendersson & Ltd i Glasgow (Byggnr 813)
BeställareCory & Strick Ltd, London
Sjösatt
Levererad
Regnr9317
SignalSHUA
KlassadEngelska Lloyds
AssuransSveriges Ångfartygs Assurans Förening
HemmaGöteborg
ÄgareNya Ångfartygs AB Heimdal, Göteborg
BefälhavareO. B. Olsson
Besättning29 man, alla räddades
På resaNewcastle on Tyne – Södertälje
Förlist1957-03-04 (kl. 05:10)
PlatsStångskär S Öja
OrsakStrandning i hård sydlig vind, snöyra
Last60 ton Styckegods, 50 Traktorer, 135 bilar (67 Austin A 35 på däck)
POS
Djup
Sjk
ExnamnKERMA

HISTORIK
Heimdal byggdes som ss KERMA av D. & W. Hendersson & Co Ltd i Glasgow som nybygge 813 och levererades i september 1928 till rederifirman Cory & Strick Ltd i London. Hon kom under kriget att överföras till det Strickska La Tunisienne Steam Nav Co Ltd i London. Hon köptes i augusti 1951 av Nya Ångfartygs Ab Heimdal för £140.000 och fick hemmahamn i Göteborg och nytt namn (HEIMDAL). 

FÖRLISNINGEN
Heimdal avgick från Newcastle on Tyne den 28 februari med destination Södertälje med bland annat styckegods och bilar i lasten. I början av mars 1954 rådde hård sydlig vind (ca 15-18 m/sek) och täta snöbyar vilket gjorde sikten dålig. Via radiotelefon beställdes lots vid Landsort till mellan 5-6 på morgonen den 4:e mars.

När man närmade sig Landsort kom befälhavaren upp på bryggan, vilket skedde 03.50 på morgonen. Man kunde från Heimdal se både angöringsfyren och Landsortsfyren så kursen sattes då mot den förstnämnda. Man gav efter ett tag signal med morselampan. Klockan 04.10 slogs ”stand by” på maskin och sedan sakta fram kl. 04.25, då man återigen gav signal till lotsen som denna gång besvarades av lotsbåten.

Stopp gjordes 04.55 för att ta ombord lots, vilken kom ombord kl.05.00 då Heimdal befann sig utanför Bredgrunds lysboj, avstånd cirka 1 nm. Kl. 05.02 lämnade befälhavaren över till lotsen och då gick man på kurs 320 °. Man närmade sig Landsort med Stångskär och fyrljuset från Landsortsfyren försvann rådde delade meningar om ifall man borde gira för att undvika en grundstötning. 

Befälhavaren ville gira babord men lotsen avrådde för att inte gå på grunden om babord. Det gick som det gick och helt plötsligt stod man klockan 05,10 rakt upp på Stångskär S Landsort. Hon gick vid grundstötningen läck så den 29 man starka besättningen lämnade fartyget.

BÄRGNINGEN
Bärgningsarbetet sattes igång och Thetis och Atlas tog en stor del av lasten. Den 18 mars fick detta arbete avbrytas då hon bröts itu och sjönk med delarna åtskilda. Kvar på fartyget fanns då: 10 st Vanguard-bilar, 8 st traktorer, 40 st Austin-bilar som ansågs förlorade.

Styckegodslasten bestod bland annat av: motorer, blysulfat i tunnor, maskindelar, bildelar, verktyg, aluminiumstänger, läkemedel, reklammaterial mm. Ombord fanns även 484 ton vatten som barlast, 169 ton färskvatten och 330 ton olja.

Skrivet av Göran Nilsson

Powered by BetterDocs

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.